În fiecare eră, există un aliment sau o substanţă anume ce devine inamicul numărul 1 al societăţii. Ouăle şi lactatele au avut etapa lor de notorietate, însă acum glutenul este subiectul principal al dezbaterilor pe teme de nutriţie. De aceea, am abordat şi noi această temă şi ţi-o povestim pe larg în cele ce urmează:

Ce este glutenul
Alimente care conţin gluten
Sensibilitatea la gluten şi boala celiacă
Glutenul şi bebeluşii
Vedete ce recomanda diete fără gluten

Ce este glutenul

Glutenul este un amestec de substanţe naturale proteice regăsit în special în cereale, ce le oferă elasticitate la procesare. Cum? Când făina este amestecată cu apă, proteinele de gluten formează o rețea lipicioasă care are o consistență asemănătoare lipiciului, de unde şi denumirea GLUten (glue = lipici, în engleză). Această proprietate asemănătoare lipiciului face aluatul elastic și redă pâinii capacitatea de a fi ridicată, după coacere. De asemenea, îi oferă textura tipică, apetisantă.

Cele două proteine ​​principale din gluten sunt glutenina și gliadina. Gliadina este responsabilă pentru majoritatea efectelor negative asupra sănătății.

Alimente care contin gluten

Grâul este principala sursă de gluten a societăţii, însă şi derivaţii acestuia îl conţin:

  • Alac
  • Făină de cartofi
  • Grâu galben
  • Secară
  • Orz
  • Malț sub diverse forme, inclusiv: făină, lapte sau muștar, extract de malț, sirop de malț, aromă de malț, oțet de malț
  • Drojdie de bere
  • Amidon de grâu neprocesat

Regăsindu-se în aceste materii prime, glutenul ajunge în alimentele realizate cu aceste ingrediente:

  • Paste, ravioli, găluște, cuşcuş și gnocchi
  • Produse făinoase, pâine și produse de patiserie: croissante, pită, covrigi, baghete, crutoane, pâine de cartofi, tortilla, brioșe, gogoși, merdenele, prăjituri, pateuri, sărăţele
  • Cereale & granola: fulgi de porumb și de orez, granola făcută cu ovăz obișnuit, nu cu ovăz fără gluten
  • Mic dejun: clătite, vafe și biscuiți
  • Sosuri și dressing-uri (mulți folosesc făină de grâu pentru a da consistență): sos de soia tradițional, sosuri de smântână
  • Bere (cu excepția cazului în care este fără gluten în mod explicit) și orice băuturi din malț
  • Orice altceva care folosește “făină de grâu” ca ingredient

Dacă vrei să elimini riscurile legate de gluten, poţi înlocui alimentele de mai sus cu orez, mălai, hrişcă, mei, quinoa, soia, nuci, tapioca sau fasole/mazăre/linte/naut.

photo 1501610071220 94a1f7d1ea68

Sensibilitatea la gluten si boala celiaca

Majoritatea oamenilor nu prezintă efecte secundare atunci când consumă alimente cu gluten, dar există riscul ca acesta să provoace balonare şi flatulenţă, constipaţie, scaun moale, dureri abdominale, durere de articulaţii, dureri musculare, reflux gastric, oboseala şi depresie ori anxietate pentru cei cu sensibilitate la gluten.

Susţinătorii dietei Paleo sunt de părere că glutenul este responsabil pentru declanşarea unor boli grave, precum diabetul, bolile autoimune sau problemele gastrointestinale ori cu tiroida. Ei spun că problemele cauzate de aceste proteine ​​nu sunt aceleași cu cele legate de zahărul din sânge produs de carbohidrații din grâu şi, de aceea, necesită o atenţie suplimentară. Este adevărat că grâul (în special grâul rafinat) poate provoca probleme metabolice, dar acestea ar fi cauzate de orice dietă bogată în carbohidrați și sunt relevante doar pentru persoanele care consumă o cantitate mare de grâu. O lingură de sos de soia nu ar fi o problemă.

Singura boală asociată cu glutenul unanim acceptată la nivelul comunităţii medicale este boala celiacă. Aceasta (enteropatia sensibilă la gluten) este o reacție imună la consumul de gluten. Dacă suferi de această maladie, consumul de gluten declanșează un răspuns imun în intestinul subțire. În timp, această reacție dăunează mucoasei intestinului subțire și previne absorbția unor substanțe nutritive (malabsorbție). Tulburările intestinale cauzează adesea diaree, oboseală, scădere în greutate, balonare și anemie și pot duce la complicații grave.

La copii, malabsorbția poate afecta creșterea și dezvoltarea în plus față de simptomele observate la adulți. Nu există nici un remediu pentru boala celiacă – dar pentru majoritatea oamenilor, aplicarea unei stricte diete fără gluten poate ajuta la gestionarea simptomelor și la promovarea vindecării intestinale.

Adresează-te medicului dacă ai diaree sau disconfort digestiv care durează mai mult de două săptămâni. Consultă pediatrul dacă cel mic este palid, iritabil sau are scaun neobişnuit.

Asigurate-ca că vei consulta medicul înainte de a încerca o dietă fără gluten. Dacă opreşti sau chiar reducei cantitatea de gluten pe care o consumai înainte de a fi testată pentru boala celiacă, poţi schimba rezultatele testelor.

Boala celiacă tinde să se moştenească pe cale ereditară. Dacă cineva din familia ta are această afecțiune, întreabă-l pe medicul tău dacă ar trebui să fii testat.

photo 1436565186922 96047f7814d7

Glutenul si bebelusii

Alimentele cu gluten se introduc în alimentaţia bebeluşului la 8-10 luni, timp în care se continuă în paralel alăptarea.

Cel mai bine ar fi să consulţi medicul gastroenterolog pediatru înainte de a-i da să mănânce primele gustări cu gluten celui mic. Uneori, ceea ce crezi că este o alergie la gluten poate fi de fapt o sensibilitate la gluten sau o intoleranță, atunci când bebelușul are o reacție ușoară și incomodă la alimentele care conțin gluten. Dacă cel mic are simptome precum diaree, scădere sau stagnare în greutate, apetit scăzut ori balonare, e momentul să întrerupi dieta cu gluten.

Vedete ce recomanda diete fara gluten

Printre vedetele care promovează dieta fără gluten se numără Lady Gaga, Novak Djokovic, Miley Cyrus, Russell Crowe, Kourtney Kardashian şi Jessica Alba.

Djokovic a fost diagnosticat cu sensibilitate la gluten şi din 2010 şi-a schimbat total dieta, lucru ce l-a făcut să se simtă mult mai bine şi să scape de durerile de stomac, dificultăţile de respiraţie şi oboseală. La doar 12 luni după această decizie, a devenit numărul 1 mondial în tenis. În cartea lui, Serve to win, povesteşte pe larg despre schimbările aduse de noua lui dietă.

Russell Crowe a apelat la dieta fără gluten nu pentru că ar fi avut vreo problemă de sănătate, dar pentru a-l ajuta să slăbească şi să-şi intre în formă pentru filmul Gladiatorul. Succesul avut cu acest regim alimentar l-a convins s-o continue şi după încheierea filmărilor.

Ryan Gosling a devenit un ambasador al acestui stil de viaţă doar pentru că a apărut într-o întreagă serie de meme-uri legate de dieta gluten-free, dintre care o parte se regăsesc şi pe pagina glutenfreeryangosling.tumblr.com.

photo 1450152021501 598b36b17449

Dacă şi pe tine te tentează ideea unei astfel de diete, încearcă să ţii o lună regimul fără gluten şi observa schimbările. Dacă nu ai, însă, o recomandare de la medic de a renunţa la gluten, ia în calcul faptul că cerealele conţin fibre necesare organismului, ce nu trebuie evitate. Cea mai bună idee ar fi să apelezi la acest stil alimentar doar la indicaţia unui specialist.

Sursa foto: Unsplash

Total
5
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*