Numită și „ginsengul românesc”, cătina energizează, are efect antiinflamator, imunostimulator, antioxidant, citoprotector, astringent și anticancerigen. Este, practic, recomandarea naturistă ideală pentru ameliorarea unei întregi game de afecțiuni, fără compromisul gustului.

Ce este cătina
Ce beneficii are cătina
Ce contraindicații are cătina
Cum poți consuma cătina

Ce este cătina

Cătina, populară încă din Antichitate, este un arbust fructifer originar din Asia de Sud, folosit în special în medicina tradițională chineză. În țara noastră, ea se regăsește în flora spontană din zonele subcarpatice din Moldova și Muntenia, din bazinul Siretului și până la Olt.

Denumirea ei științifică este Tamarix ramosissima Alba – Hippophae rhamnoides și e cunoscută ca un adevărat panaceu.

Are un profil nutrițional impresionant, care ajută la vindecarea și fortificarea indirectă a întregului organism: 14 vitamine esențiale, omega-3, omega-6, omega-9 și rara substanță omega-7, antioxidanți, sute de alte nutrimente, are proprietăți antiinflamatoare și se poate consuma și în regimul vegan.

shutterstock 711985207

Ce beneficii are cătina

Cu atâtea substanțe nutritive și o cantitate de 10 ori mai mare de vitamina C decât citricele, beneficiile catinei sunt impresionante. Se spune că ar contribui chiar și la tratarea infertilității. Printre beneficiile dovedite, se numără:

Adjuvant în tratamentul pentru cancer

Sucul de cătină s-a dovedit a fi extrem de valoros ca adjuvant în tratarea cancerului. Componentele organice ale boabelor de cătină au un conținut ridicat de antioxidanți care ajută la neutralizarea radicalilor liberi. Cu toate acestea, nu este recomandat ca unic tratament anticancer.

Sănătatea inimii

Uleiul de cătină îmbunătățește semnificativ nivelul de colesterol bun, ajutând la reducerea nivelului de colesterol rău (LDL) și menținerea echilibrului dintre aceste elemente. Prin eliminarea colesterolului rău, poți reduce șansele de aterioscleroză, infarct miocardic și accidente vasculare cerebrale, deoarece există risc mai redus de blocaj în arterele și vasele de sânge. Prin urmare, tensiunea arterială este redusă, astfel reducându-se și tensiunea în întregul sistem cardiovascular.

Controlul diabetului

Deși cercetarea este încă relativ nouă pe acest subiect, fructul de cătină este foarte eficient în reglarea nivelului de zahăr din sânge, ceea ce înseamnă că, pentru persoanele care suferă de diabet, introducerea acestui fruct delicios în dieta lor este o alegere excelentă.

Circulația sangvină

Studiile au arătat, de asemenea, că nivelurile ridicate de vitamina C din boabele de cătină pot ajuta la creșterea consumului de fier din organism, asigurându-se astfel un flux crescut de sânge, în mod constant, deoarece fierul este un element-cheie în celulele roșii din sânge.

Efect reparator datorat vitaminei C

În afară de stimularea sistemului imunitar, sucul de cătină contribuie la îmbunătățirea sănătății pielii, a rezistenței oaselor și a rezistenței gingiilor și dinților. Vitamina C este un element integrant în formarea colagenului, care este o componentă crucială a creșterii și reparării corpului. De aceea, concentrația ridicată de vitamina C din boabele de cătină face ca aceasta să devină un adevărat dispozitiv de întărire a organismului, care ajută la accelerarea vindecării rănilor și a recuperării după o suferință fizică.

Îmbunătățirea vederii

Carotenoizii sunt alți compuși antioxidanți importanți care se găsesc în boabele de cătină. Aceste nutrimente esențiale au rolul de a proteja vederea. Carotenoizii sunt capabili să încetinească evoluția degenerescenței maculare și pot preveni dezvoltarea cataractei, pe lângă îmbunătățirea vederii pe timp de noapte.

shutterstock 509139730Sănătatea stomacului

Dacă suferi de stomac deranjat sau de stres gastric de orice fel, sucul de fructe de cătină poate ameliora rapid disconfortul și poate calma inflamația. De asemenea, ajută mult în ameliorarea constipației. Capacitatea antiinflamatorie a cătinei joacă și un rol important în reducerea durerii articulare și a inflamațiilor musculare.

Încetinirea procesului de îmbătrânire

Bonusul final al efectelor acestor boabe cu rol antioxidant este impactul lor asupra procesului de îmbătrânire. Pentru acele persoane care caută să-și păstreze pielea tânără sau care doresc să elimine petele de vârstă și ridurile, antioxidanții care neutralizează radicalii liberi sunt perfecți. Consumul de cătină, adăugarea uleiului concentrat în alte alimente sau consumarea fructelor în sine sunt modalități viabile de a ne menține tineri.

Ce contraindicații are cătina

Ca notă generală, cătina este de evitat dacă suferi de colecistită acută, pancreatită, diaree cronică sau dacă ai o hemoragie sau tensiune arterială scăzută sau ai suferit o operație.

Cătina albă poate provoca bărbaților prostatită adenomatoasă și femeilor mastopatie fibrochistică.

Cum poți consuma cătina

Cel mai simplu și ușor mod de a consuma cătina este ca atare, savurând boabele în stare naturală. Însă ea se poate consuma și ca pulbere de cătină uscată, sirop, tinctură, ulei, ceai, suc sau capsule. Acestea pot fi introduse în miere, prăjituri, iaurt, jeleu, sos salsa, oțet sau chiar și în înghețată.

Noi îți propunem o rețetă de mousse de cătină, pe care am găsit-o pe blogul lui Andie:

Ingrediente

  •  1 albuș de ou
  •  125 ml smântână îndulcită pentru frișcă
  •  50 g zahăr pudră
  • 150 g bobițe de cătină spălate în prealabil

Preparare

  •  Se bate albușul spumă, se adaugă zahărul și se mixează puțin.
  •  În alt bol, se bate frișca, apoi se integrează în amestecul de bezea obținut mai sus.
  •  Se pasează fructele până se obține o pastă groasă, diluată apoi în 2-3 linguri de apă.
  •  Se cern fructele printr-o sită direct în bolul cu mousse.
  •  Se servește după ce a fost ținută puțin timp la frigider, într-o cupă.

shutterstock 737775832

Iată tot ce poți face cu cătina, acest minunat panaceu cu gust bun. Introdu-o de astăzi în meniul tău și bucură-te de beneficiile sale.

Sursa foto: Shutterstock

Total
11
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*