Acidul folic este o formă sintetică a folatului (vitamina B9), acesta fiind convertită în B9 în organism. În general, este recomandat femeilor care vor să rămână însărcinate și gravidelor, deoarece reduce riscul defectelor la naștere.

Care sunt beneficiile acidului folic?
Cum ajută acidul folic în sarcină?
Care sunt principalele surse de acid folic?
Care sunt efectele carenței de acid folic?

Care sunt beneficiile acidului folic?

Pe lângă beneficiile acidului folic pentru sarcină (vezi mai jos), acesta este necesar și pentru a preveni apariția unor afecțiuni sau tratarea unor probleme de sănătate. Mai jos sunt principalele beneficii ale acidului folic:

  • Reduce riscul de  boli de rinichi – 85% dintre persoanele care au probleme de rinichi au un nivel ridicat al homocisteinei din sânge (această substanță, în cantități mari, crește riscul de atac de cord, atac vascular cerebral și boli de rinichi). Acidul folic ajută la scăderea nivelul homocisteinei cu circa 20-30% și astfel reduce riscul de apariție a problemelor cu rinichii
  • Reduce efectele negative ale metrotrexatului – persoanele care iau acest medicament (recomandat pentru tratarea unor forme de cancer și boli autoimune) se pot confrunta cu stări de amețeală și vărsături însă luat alături de acid folic, aceste efecte secundare sunt reduse mult
  • Scade riscul de a dezvolta deficiențe oculare – acidul folic alături de vitaminele B6 și B12 scade riscul de pierdere a vederii odată cu înaintarea în vârstă
  • Contribuie la tratarea depresiei – combinarea acidului folic cu antidepresivele reduce mult mai mult din simptome, in comparație cu tratamentul clasic în sine
  • Reglează tensiunea arterială – consumul de alimente cu acid folic sau suplimente alimentare pe bază de acid folic ajută la reducerea hipertensiunii articulare. Merită știut că atunci când acidul folic este combinat cu medicația tipică pentru hipertensivi nu potențează efectul medicamentului
  • Combate problemele gingivale în cazul persoanelor care iau fenitoină (medicament cu rol anti-convulsiv) – acidul folic trebuie aplicat direct pe gingii deoarece ingerarea sub formă de capsule are un efect diminuat
  • Reduce riscul de accident vascular cerebral – luarea unui supliment cu acid folic scade riscul cu 10-25% în cazul persoanelor care au deficiențe

Cum ajută acidul folic în sarcină?

Potrivit studiilor recente, circa 3000 de bebeluși se nasc anual cu probleme ale tubilor neurali. În mod normal, aceștia se dezvoltă în măduva spinării și în creier până în săptămâna a 28-a. Dezvoltarea insuficientă a acestor tubi duce la probleme neurologice, encefalie (bebelușii cu encefalie nu supraviețuiesc) sau, pe termen lung, paralizie.

Din fericire pentru viitoarele mămici, suplimentele cu acid folic ajută la reducerea riscului de apariție a problemelor neuronale dar și a celor de inimă. Mai mult, alte studii au arătat că atunci când mamele iau acid folic, scade și riscul de buză de iepure și gură de lup, două defecte de naștere în care părți ale gurii sau buzelor sunt lipite în primele 6-10 săptămâni de viață. Pentru a corecta aceste probleme este nevoie de cel puțin o intervenție chirurgicală.  

Cât acid folic trebuie să ia gravidele?

Potrivit recomandărilor doctorilor, femeile însărcinate ar trebui să ia cel puțin 400 micrograme de acid folic pe zi. Specialiștii spun că toate femeile cu vârsta cuprinsă între 20 și 35 ani ar trebui să ia acid folic, deoarece atunci când femeile află de sarcină (în general la 6-8 săptămâni de la concepție) este, deseori, mult mai târziu decât momentul apariției defectelor tubilor neurali (în primele patru săptămâni de sarcină).

Pentru a preveni acest lucru, doctorii recomandă suplimentele cu acid folic cu cel puțin o lună înainte de primele încercări de a rămâne însărcinată. În cazul în care ai avut un copil cu defecte la naștere, s-ar putea să fie nevoie de doze suplimentare de acid folic (vorbește cu doctorul).

Care sunt principalele surse de acid folic?

Acidul folic se găsește în alimente naturale și este adăugat unor produse din comerț (de exemplu, orez sau paste) prin fortificare. Mai jos sunt principalele surse de acid folic:

  • varză
  • spanac
  • mazăre
  • varză kale
  • broccoli
  • varză de Bruxelles
  • soia
  • fasole
  • linte
  • năut
  • sparanghel
  • salată verde
  • nuci, alune, semințe (in, floarea-soarelui etc)
  • citrice (portocale, grepfrut, lămâi, lime)
  • avocado
  • ficat de pui și vită
  • gălbenuș de ou
  • brânză fermentată
  • pâine
  • cereale integrale
  • mălai
  • orez
  • paste
  • edamame (păstăi de soia)
  • bame
  • anghinare
  • frunze de nap
  • sfeclă roșie
  • papaya
  • banane

Doza recomandată de acid folic

În general, necesarul de acid folic variază între 200 și 400 mcg/zi însă în funcție de vârstă există diferențe ceva mai mari. Mai jos sunt dozele recomandate de acid folic:

  • sugari – 70 mcg/zi
  • copii între 1 și 3 ani – 100 mcg/zi
  • copii între 4 și 6 ani – 150 mcg/zi
  • copii între 7 și 9 ani – 200 mcg/zi
  • copii între 10 și 12 ani – 250 mcg/zi
  • adolescenți între 13 și 19 ani – 300 mcg/zi
  • adulți – 300-330 mcg/zi
  • vârstnici (peste 65 ani) – 330-400 mcg/zi
  • gravide și femei care alăptează – 400 mcg/zi

Este important de știut că nu trebuie luat mai mult de 1000 mcg de acid folic pe zi. Depășirea acestei doze este asociată unui risc ridicat de cancer, boli de inimă și afecțiuni neurologice.  

Care sunt efectele carenței de acid folic?

Potrivit studiilor americane, circa 4% dintre oameni suferă de deficiențe de acid folic. Curios pentru mulți este și faptul că persoanele cu boli intestinale și cei care fumează sau consumă alcool în exces suferă de astfel de deficiențe. Mai jos sunt câteva dintre semnele și simptomele asociate carenței de acid folic:

  • un nivel ridicat al homocisteinei din sânge
  • anemie megaloblastică
  • oboseală fizică și mentală
  • senzație de slăbiciune musculară
  • iritabilitate
  • depresie
  • probleme respiratorii
  • lipsa poftei de mâncare
  • diaree

Este bine de știut că aceste simptome pot apărea și ca urmare a consumului unor medicamente care inhibă absorbția de acid folic. În această categorie intră sulfasalazină (recomandat în artrită și boala Crohn), triamteren (recomandat în hipertensiune), pirimetamină (medicament pentru tratarea toxoplasmozei), trimetoprim-sulfametoxazol (recomandat în infecții bacteriene) și barbiturice (recomandate în anxietate, epilepsie și alte afecțiuni nervoase).

Acidul folic este vital dezvoltării sănătoase a fătului și mai târziu contribuie la funcționarea propice a organismului. Consumă alimente bogate în acid folic, iar dacă doctorul crede de cuviință adaugă și suplimente alimentare în dieta zilnică.

Sursa foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*