Cunoscute ca afinele roșii și popular drept „insulina verde”, merișoarele sunt consumate de cel puțin 400 de ani, prima referință istorică fiind într-o carte despre triburile amerindiene. În The Land of Virginia a lui James Rosier se vorbește nu doar despre localnicii care cărau coșuri cu merișoare pe care urmau să le consume alături de familiile lor, ci și ca o formă originală de colorant pentru haine sau pentru a-l îmbuna pe regele Charles al II-lea, de exemplu, în 1667. Dar ce sunt merișoarele și de ce sunt ele atât de apreciate?

Ce sunt merișoarele?
Ce proprietăți nutriționale au merișoarele?
Ce beneficii pentru sănătate au merișoarele?
Contraindicații în consumul de merișoare

Ce sunt merișoarele?

Merișoarele sunt fructele mici ale unor arbuști care cresc pe pajiștile din zonele montane atât în America de Nord și de Sud (partea de est a Statelor Unite și a Canadei, Argentina și Chile) și se coc în noiembrie și decembrie, cât și în Europa, predominant în Olanda, la noi găsindu-se mai ales mai ales în zona Munților Apuseni, dar și în spații din Carpații Orientali și Meridionali, unde se coc la sfârșitul verii, în lunile august și septembrie.

Aceste fructe sunt de culoare galbenă sau roșie, cu formă rotundă, dar și ovală (în funcție de soi), de dimensiunile unei cireșe, având un gust dulce-acrișor, puternic astringent. Arbuștii sunt mici, dar pot avea crengi de aproximativ 2 metri lungime, iar florile sunt de culoare roz închis, cu petale inversate și stamina și pistilul expuse, de unde și numele german kraanbere, venit de la asemănarea cu gâtul, capul și ciocul cocorului.

Unde poți găsi merișoare?

Merișoarele se găsesc sub mai multe forme în comerț. Proaspete, după trecerea verii, la piață sau la supermarket (poți lua mai multe și să le congelezi), confiate sau deshidratate (mai ales la magazinele tip Plafar).

Cum se consumă merișoarele?

Este bine de știut, înainte de toate, că doza zilnică recomandată este de 100 g în două tranșe. Merișoarele se consumă atât în stare naturală, după ce au fost spălate, cât și sub formă de sucuri, deserturi (pâine, brioșe, torturi), cocktailuri (sucul de merișoare este ingredientul principal al cocktailului Cosmopolitan), smoothie-uri (alături de alte fructe), compoturi, jeleuri, gemuri, ceaiuri sau sub formă de sos pentru fripturi și, foarte rar, pentru a acri unele supe sau tocănițe.

Ce proprietăți nutriționale au merișoarele?

Fie că le consumi proaspete sau deshidratate, te poți bucura oricând de valoroasele nutrimente din merișoare. Pentru doar 46 de calorii la 100 g te vei „încărca” de vitamina C (16% din DZR), provitamina A, vitaminele B1 și B2, vitamina E (8% din DZR), niacină, retinol, fosfor, potasiu, mangan (17% din DZR), fibre (5% din DZR), acid salicilic și, în cantități mai mici,  acizi grași esențiali omega-3, omega-6 și omega-9.

În plus, cantitatea mică de zaharuri pe care o conțin face din merișoare desertul ideal chiar și pentru cei care suferă de diabet.

4.23 merisoare@pise 2.1

Sursă foto: Unsplash

Ce beneficii pentru sănătate au merișoarele?

Folosite de sute de ani în prevenția bolilor tractului urinar, merișoarele au fost folosite, cu succes, și în tratarea și prevenirea altor infecții și boli (cancer, boli de inimă), dar și a slăbiciunilor organismului cauzate de incapacitatea intestinului subțire de a absorbi nutrimentele.

  • Tratează infecțiile urinare

Consumul de suc de merișoare poate ajuta persoanele care au infecții urinare, dar și pe cele care pot dezvolta aceste infecții ca urmare a unor tratamente medicale. Un alt studiu a arătat că același suc de fructe este benefic în prevenirea infecțiilor urinare la copii.

De asemenea, oamenii de știință au descoperit efectele benefice surprinzătoare ale unui singur pahar de suc de merișoare consumat pe zi asupra persoanelor care suferă de infecții urinare recurente.

De obicei, infecțiile urinare apar atunci când anumite bacterii din urină depășesc nivelul normal; astfel, acest exces aderă la pereții intestinului, creând probleme care pot duce până la cistite (afectează vezica urinară) sau afecțiuni ale prostatei. În cazul de față, sucul de merișoare, datorită proantocianidinei din componență, are rol anti-aderență și astfel nu mai permite bacteriilor să se atașeze de pereții intestinului. Această substanță din merișoare oprește înmulțirea bacteriilor și susține eliminarea lor prin urinare.

  • Luptă împotriva cancerului

Rolul antitumoral al sucului de merișoare se datorează unui compus polifenolic prezent în aceste fructe. Un studiu din 2004 a demonstrat că un consum regulat de ceai de merișoare inhibă dezvoltarea cancerului de plămâni, a cancerului de sân, cancerului de colon sau a cancerului de prostată. În plus, datorită conținutului bogat în acid salicilic, merișoarele ajută la reducerea inflamațiilor, pot elimina tumorile și previn formarea cheagurilor de sânge.

  • Previn căderea dinților

Noile studii au ajuns la concluzia că sucul de merișoare poate preveni căderea dinților. Proantocianidina, ca și în cazul tractului urinar, inhibă înmulțirea bacteriilor care tind să se lipească de dinți. Acest compus chimic are grijă nu doar de protejarea împotriva bacteriilor, ci și protejează împotriva bolilor periodontale (ale gingiei), împiedicând formarea tartrului.

Evită sucul de merișoare din comerț (conține zahăr și este mult prea acid) și îmbină proprietățile curative ale acestor fructe cu o igienă orală regulată; astfel te vei putea bucura de dinți sănătoși pentru mult timp de acum încolo.

  • Sunt antibiotice naturale

Consumul de merișoare în stare naturală sau sub formă de suc stimulează nu doar distrugerea celulelor canceroase, ci și ajută la eliminarea unor enzime proteice care produc inflamații, datorită combinației de vitamina C, fitonutrienți, fibre și acid salicilic.

  • Împiedică dezvoltarea bolilor cardiovasculare și a diabetului

Un studiu de mare amploare realizat de Departamentul de Agricultură al SUA a concluzionat că sucul de merișoare consumat regulat protejează împotriva bolilor de inimă, a diabetului și are efecte benefice asupra celor cu predispoziție la accidente vasculare cerebrale.

Același studiu a arătat că un consum zilnic de 475 ml de suc de merișoare, timp de opt săptămâni, a fost suficient pentru a scădea tensiunea arterială și nivelul zahărului din sânge, riscul de accident vascular diminuându-se cu 15%.

Alte studii ce merită menționate au arătat că sucul de merișoare sau extractul de merișoare ajută la:

  • creșterea nivelului de colesterol bun;
  • scăderea nivelului de colesterol rău la cei care suferă de diabet;
  • scăderea tensiunii arteriale;
  • scăderea nivelului de homocisteină, astfel ducând la diminuarea riscului de inflamare a vaselor de sânge;
  • creșterea mobilității vaselor de sânge la pacienții care suferă de boli ale inimii.

4.23 merisoare@pise 3.1

Sursă foto: Pexels

  • Sunt o sursă excelentă de antioxidanți

Bogate în vitamina C și fibre, merișoarele sunt o sursă importantă de antioxidanți, depășind alimente-minune cu tradiție precum spanacul, zmeura, cireșele, căpșunile și broccoli. Potrivit cărții Health Benefits of Cranberries – For Cooking and Healing, un pahar de suc de merișoare are o capacitate antioxidantă de 8.983, valoare depășită doar de afinele de cultură, care au 9.019, și de afinele sălbatice, care au 13.427.

Mai mult, studiile au confirmat puterea antioxidantă a merișoarelor, consumate proaspete sau deshidratate:

  • Protejează sistemul respirator și previn alergiile datorită conținutului de quercitină, un antioxidant polifenolic rar întâlnit în natură;
  • Previn dezvoltarea unor boli precum tromboza, diabetul, ateroscleroza, cancerul, datorită miricetinei prezente în merișoare;
  • Peonidina este un alt antioxidant important prezent în aceste fructe. El este responsabil pentru culoarea roșie a merișoarelor și inhibă cancerul de sân, merișoarele fiind principala sursă pentru acest antioxidant;
  • Previn și tratează inflamațiile datorită acidului ursolinic, un antioxidant tripeptidic regăsit în cantități mari mai ales în „pielița” merișoarelor.
  • Întăresc sistemul imunitar

Unele studii recente au concluzionat că extractul de merișoare are efecte de-a dreptul surprinzătoare, întărind imunitatea și scăzând frecvența răcelilor și a simptomelor gripei. Acest lucru se întâmplă datorită proantocianidinei, o substanță care se găsește în merișoare, care are grijă de sistemul imunitar și ține la distanță bolile. Această substanță face parte dintr-o clasă de polifenoli care hrănesc tractul digestiv, o parte importantă a sistemului imunitar. Datorită rolului antibacterian, merișoarele previn acumularea substanțelor toxice în organism și impulsionează dezvoltarea bacteriilor bune care ne protejează de boli.

De asemenea, o anumită combinație de antioxidanți are o putere sporită de a ne întări sistemul imunitar: resveratrolul, piceatanolul și pterostilbenul. Un studiu a arătat că această combinație de antioxidanți alături de vitamina C și mangan (care se găsește în cantități importante) creează condiții aproape ideale pentru a combate orice afecțiune care ar putea amenința sistemul nostru imunitar.

  • Efecte antiinflamatoare

Sucul de merișoare are și efect antiinflamator, mai ales în cazul infecțiilor de la nivelul plămânilor, consumul regulat tratând și răcelile. Acest lucru se întâmplă datorită NDM (material nondializabil) prezent în merișoare, care nu lasă virusul să se atașeze de celulele sănătoase, astfel prevenind infecția.

  • Luptă cu anemia

Pe lângă nenumăratele beneficii pentru sănătate, merișoarele conțin și fier (0,63 mg la 200 g de fruct), care are un rol primordial în tratarea anemiei feriprive. În combinație cu sucul de portocale care ajută la fixarea fierului, nutrimentele se vor absorbi în sânge mult mai repede, așa că te vei simți bine după doar o săptămână.

  • Ajută la scăderea în greutate

Sucul de merișoare ajută și la slăbire datorită efectului emulsificator al acizilor organici asupra depozitelor de grăsime din organism. Așa că un pahar de suc de merișoare pe zi te poate ajuta să dai jos câteva kilograme fără prea mult efort.

  • Întârzierea procesului de îmbătrânire

Fitonutrienții și antioxidanții prezenți în merișoare au un rol vital în încetinirea procesului de îmbătrânire. Aceasta este concluzia la care au ajuns oamenii de știință de la Departamentul de Agricultură al SUA. Consumul de suc de merișoare nu doar că va întârzia îmbătrânirea fizică și va reduce pierderile de memorie, ci va și proteja organismul împotriva radicalilor liberi care contribuie la procesul de îmbătrânire, făcând pielea celor care consumă merișoare să pară mult mai tânără și mai proaspătă.

4.23 merisoare@poise 4.1

Sursă foto: TheDeliciousLife/Flickr

Contraindicații în consumul de merișoare

Ca în cazul oricărui supliment alimentar natural, și consumul de merișoare are contraindicații, consumul excesiv (mai mult de 100 g pe zi) ducând chiar la agravarea afecțiunilor de care suferiți. Mai jos este prezentată o listă a celor mai întâlnite contraindicații.

  • Consumul excesiv poate declanșa tulburări digestive

Trecerea bruscă de la o dietă obișnuită la una în care este inclus consumul de merișoare poate da peste cap stomacul și intestinele. Chiar și suplimentele pe bază de merișoare pot produce astfel de efecte, mai ales în cazul celor care au un sistem digestiv sensibil. Diareea apărută ca urmare a consumului de merișoare ar trebui să dispară după o zi. În caz contrar, oprește consumul. Ce poți face pentru a preveni o astfel de situație? Nu le consuma singure, încearcă să le combini cu alte fructe de sezon. Dacă problemele persistă, adresează-te unui doctor.

  • Copii mici și sarcină

În cazul copiilor și al femeilor însărcinate (dar și al celor care alăptează), părerile sunt împărțite. Unii spun că nutrimentele din merișoare sunt utile atât fătului, cât și copiilor mici, însă în lipsa unor studii, doctorii ne sfătuiesc să le evităm pentru a fi în siguranță.

  • Aciditatea mare poate provoca reflux gastroesofagian

În cazul bolilor tractului digestiv apar mai multe probleme. Mai întâi, consumul de suc de merișoare duce la o absorbție mult mai rapidă a vitaminei B12, și în consecință produce reflux gastroesofagian și probleme de absorbție la nivelul stomacului.

De asemenea, suplimentele pe bază de extract de merișoare scad efectul medicamentelor care acționează împotriva problemelor excesului de aciditate din stomac. Combinația dintre acizi și calciu (un element de bază al acestor medicamente) interacționează cu acizii naturali din stomac și îi neutralizează.

Fii atentă atunci când consumi merișoare dacă ești predispusă la reflux gastroesofagian sau ai suferit de boli digestive în trecut. Pentru a ști sigur dacă poți să consumi merișoare în stare naturală sau sub forma unor suplimente, întreabă doctorul.

  • Efect anticoagulant

În câteva cazuri s-a observat efectul anticoagulant al sucului de merișoare. Warfarina conținută în majoritatea medicamentelor destinate persoanelor care au circulație proastă (pentru a subția sângele și pentru a preveni formarea cheagurilor de sânge) accentuează și mai tare efectele, ducând în unele cazuri la apariția unor răni și sângerări.

  • Pietre la rinichi

Pietrele la rinichi (cunoscute medical drept nefrolitiază) sunt o altă posibilă problemă a consumului de merișoare, mai ales dacă ai o predispoziție sau o sensibilitate a rinichilor. Acestea apar la nivelul rinichilor atunci când nivelul mineralelor din urină depășește nivelul normal. Merișoarele, datorită conținutului mare de oxalat de calciu (elementul de bază al pietrelor la rinichi), reprezintă un factor de risc mai ales atunci când sunt consumate în exces. În plus, conținutul de vitamina C din merișoare este convertit, la unii pacienți, în oxalat, așa că merișoarele reprezintă un dublu pericol din acest punct de vedere.

  • Alergie la acid acetilsalicilic

Dacă ești alergică la acid acetilsalicilic (aspirină) nu ar trebui să consumi merișoare. Aceste fructe conțin acid salicilic care, în urma unor transformări din timpul digestiei, se convertește în acid acetilsalicilic.

Nu degeaba sunt cunoscute merișoarele drept „insulina verde”. Aceste mici fructe de culoare roșie care îți vin în ajutor atât în cazul unor afecțiuni temporare, cât și pentru a preveni bolile cronice sau pentru a te ajuta să arăți mai bine reprezintă un ajutor de nădejde care nu ar trebui să lipsească niciunei persoane preocupate de sănătatea sa și a celor dragi.

Sursa main foto: Unsplash, Shutterstock

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*