Vitamina C are nenumărate beneficii, cu un impact important în organismul uman. Nu degeaba este cea mai populară vitamină. Acidul ascorbic este unul dintre cei mai puternici antioxidanți, cu un rol deosebit pentru sănătatea pielii, oaselor și a țesutului. Iar partea bună este că această vitamină se găsește în multe fructe și legume, nu doar accesibile oricui, dar și foarte gustoase.

Iată tot ce trebuie să știi despre vitamina C: în ce alimente o găsești, care sunt beneficiile ei, care e doza zilnică recomandată și care sunt simptomele deficitului de vitamina C:

Beneficiile vitaminei C
Surse de vitamina C
Simptome ale deficitului de vitamina C
Doza zilnică recomandată
Excesul de vitamina C. Reacții adverse

Vitamina C a fost deseori asociată cu lupta împotriva răcelilor. Linus Pauling, un dublu laureat al Premiului Nobel și campion autoproclamat de vitamina C, a promovat în anii 1970 dozele foarte mari zilnice (12 până la 24 de portocale) ca o modalitate de a preveni răcelile și unele boli cronice.

Linus Pauling a luat zilnic timp de ani de zile 25 de miligrame de vitamina C. El a murit la 96 de ani și a fost activ și lucid pe întreaga durată a vieții.

Vitamina C, sau acidul ascorbic, este o substanță solubilă în apă. Asta înseamnă că se dizolvă în apă și este livrată în țesuturile corpului. Ea însă nu este bine depozitată, așa că trebuie luată zilnic din alimente sau suplimente. Chiar înainte de descoperirea ei, în 1932, experții în nutriție au recunoscut că ceva din fructele citrice poate preveni scorbutul, o boală care a ucis până la două milioane de marinari între 1500 și 1800.

Vitamina C are un rol important în organismul uman. Acidul ascorbic e de ajutor în controlul infecțiilor și vindecarea rănilor și este un puternic antioxidant.

Vitamina C ajută la producerea mai multor hormoni și mesageri chimici în creier și nervi.

Organismul unor animale poate produce Vitamina C, însă oamenii trebuie să o ia din alimente, astfel că ar trebui introdusă în dieta zilnică.

Beneficiile vitaminei C

Vitamina C poate fi numită o adevărată regină a vitaminelor datorită multelor beneficii pe care le are asupra sănătății:

Reduce riscul bolilor cronice. Pentru că este un antioxidant puternic, vitamina C poate neutraliza radicalii liberi nocivi, care sunt capabili să distrugă celulele și chiar materialul genetic și pot fi responsabili și de îmbătrânire prematură, cancer sau boli de inimă.

Mai multe studii au evidențiat că o cantitate mare de Vitamina C mărește nivelul antioxidanților din sânge cu până la 30%, iar asta sprijină organismul să lupte cu inflamațiile.

Luptă cu hipertensiunea. Hipertensiunea este o afecțiune foarte comună, mai ales în cazul vârstnicilor, din cauza căreia riscul de boli cardiovasculare crește.

Studiile au demonstrat că vitamina C ar putea scădea tensiunea arterială. Cercetătorii au descoperit că suplimentele de acidul ascorbic ajută la relaxarea vaselor de sânge care duc sângele la inimă, ceea ce reduce nivelul tensiunii arteriale.

Oamenii de știință spun că un consum de suplimente cu vitamina C ar putea scădea, în medie, tensiunea sistolică cu 3.84 mmHg și tensiunea diastolică cu 1.48 mmHg, în cazul adulților sănătoși, potrivit Health Line.

În cazul persoanelor cu hipertensiune, vitamina C reduce tensiunea sistolică cu 4.85 mmHg și cu 1.67 mmHg tensiunea diastolică.

Deși rezultatele sunt promițătoare, vitamina C nu trebuie înlocuită cu tratamentul pentru hipertensiune.

Ajută inima. Cele mai temute afecțiuni sunt, cu siguranță, cele la inimă, pentru că ele pot provoca subit moartea. Vitamina C ar putea reduce nivelul de colesterol rău și trigliceride, care sunt factori de risc pentru apariția bolilor de inimă.

Studiile au demonstrat că persoanele care au luat timp de 10 ani, 700 mg de vitamina C zilnic, au avut un risc cu 25% mai mic să dezvolte boli de inimă, în comparație cu cei care nu au luat suplimente de vitamina C.

Aportul de vitamina C din alimente este asociat cu o scădere și mai mare a riscului de boli cardiace.

Ar putea reduce nivelurile de acid uric din sânge și ar putea preveni atacurile de gută.

Guta este un tip de artrită foarte dureroasă și implică inflamarea articulațiilor, în special a celor de la picioare. Persoanele cu gută suferă de umflături și atacuri bruște și dureroase.

Simptomele de gută apar atunci când există prea mult acid uric în sânge. Acidul uric este un produs rezidual apărut în organism. Când nivelurile sunt ridicate, acidul uric poate cristaliza și se poate depozita în articulații.

Mai multe studii au arătat că vitamina C poate ajuta la reducerea acidului uric în sânge, astfel că vitamina C poate proteja împotriva atacurilor de gută.

Ajută la absorbția fierului în organism. Fierul este un nutrient important cu multe funcții importante în corp. Este esențial pentru producerea de celule roșii în sânge și transportul oxigenului în corp.

Vitamina C ajută la asimilarea fierului, care e absorbit cu dificultate, cum ar fi în cazul fierului din produsele vegetale.

Vitamina C este în special benefică persoanelor care nu mănâncă produse animale, întrucât carnea este principala sursă de fier. Poate, în felul acesta, să ajute la controlul anemiei.

Întărește sistemul imunitar ajutând celulele albe să funcționeze mai bine. Unul dintre principalele motive pentru care oamenii consumă această vitamină este ca să-și întărească imunitatea. Vitamina C încurajează producția de celule albe, cunoscute ca limfocite, care protejează corpul de infecții.

Protejează memoria. Prin puterea sa antioxidantă, vitamina C sprijină gândirea și abilitatea de ține minte.

Mai mult de atât, studiile au demonstrat că oamenii cu demență ar putea avea niveluri mai mici de acid ascorbic în sânge.

Alte beneficii ale vitaminei C ar fi că protejează ochii de bolile care ar putea apărea odată cu îmbătrânirea. Ea ar putea fi un ajutor în: gastrită, inflamația stomacului cauzată de infecția cu Helico pylori, osteoartrită, arsurilor solare.

Vitamina C este necesară pentru metabolizarea și sintetizarea hormonilor și la reglarea nivelului de zahăr din sânge, reprezentând astfel un ajutor pentru diabetici.

Surse de vitamina C

Vitamina C se găsește în multe alimente accesibile oricui și foarte gustoase. Mai exact în fructe și legume.

Cele mai importante fructe cu vitamina C sunt: kiwi, clementinele, portocalele, grapefruitul, căpșunele, pepenele galben, coacăzele negre, fructele de guava, prunele, lămâia verde, mango, zmeură, strugurii, caisele, piersicile, cireșele, ananasul, mere, fructul pasiunii, lime, zmeura, strugurii, guava, papaya.

În legume, vitamina C se găsește în: morcovi, ardei gras, pătrunjel, cimbru, conopidă, usturoi, cartofi, sparanghel, legume verzi (spanac, varză de Bruxelles, broccoli etc), ardei iuți roșii și verzi.

Vitamina C poate fi un ingredient prezent în cremele pentru piele. Ea ajută astfel la reducerea ridurilor.

Simptome ale deficitului de vitamina C

Deficitul de vitamina C este rar în țările dezvoltate, dar poate apărea în cazul persoanelor care au o dietă limitată, care consuma mai puțin de 10 miligrame zilnic timp de o lună sau mai mult.

Situațiile care prezintă cel mai mare risc pentru deficiență sunt în cazul unor diete restricționate în fructe și legume, fumatul sau expunerea pe termen lung la fumul de pasiv și abuzul de droguri și alcool, victime ale arsurilor sau femei însărcinate.

Semnele cele mai frecvente ale unei deficiențe sunt:

Scorbut, boala deficienței severe de vitamina C, cu simptome care rezultate din pierderea colagenului care slăbește țesuturile conjunctive:

  • Sângerări și vânătăi, pe piele, din vasele sanguine sparte
  • Umflarea sau sângerarea gingiilor și, eventual, pierderea dinților
  • Pierderea părului
  • Întărirea întârziată a rănilor cutanate.

Alte simptome pot fi: oboseală, stare generală de rău sau anemia de fier din cauza scăderii absorbției de fier.

Doza zilnică recomandată

Pentru că vitamina C este solubilă în apă, organismul elimină excesul la câteva ore după consum, așa că e destul de greu să consumi prea multă vitamina C.

Doar prin dietă, este aproape imposibil să faci exces de vitamina C. Mai exact, ar trebui să consumi 29 de portocale sau 13 ardei grași într-o zi.

În schimb, cei care iau suplimente alimentare, sub formă de tablete sau capsule, au mai multe șanse să consume mai multă vitamina C.

Pentru adulți, cantitatea zilnică recomandată de vitamina C este de 65-75 de miligrame pe zi pentru femei și până la 90 de miligrame pe zi pentru bărbați. Limita superioară este de 2.000 mg pe zi.

Vitamina C la copii nu trebuie să depășească 15 mg, în cazul celor cu vârste între 1-3 ani, iar în cazul copiilor de 4-8 ani, doza ideala de acid ascorbic este de 25 de miligrame.

Acidul ascorbic poate fi utilizat și prin tablete efervescente, sirop, dar și sub formă de praf de pus în produsele cosmetice.

Excesul de vitamina C. Reacții adverse

Deși prea multă vitamina C este puțin probabil să fie dăunătoare, doza în exces a suplimentelor de vitamina C ar putea provoca efecte secundare ca: greață, vărsături, arsuri gastrice, inflamația care ar putea deteriora esofagul (esofagita), obstrucție intestinală, crampe stomacale, oboseală, durere de cap, somnolență, diaree, insomnie.

Utilizarea pe termen lung a suplimentelor pe cale orală de vitamina C, de peste 2.000 de miligrame pe zi, crește riscul unor efecte secundare semnificative, astfel că este contraindicat un consum atât de mare pe o perioadă lungă. La unii oameni, utilizarea vitaminei C poate provoca pietre la rinichi.

Foto: Shutterstock

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*