Curmalele sunt cultivate încă din cele mai vechi timpuri, iar popularitatea lor s-a extins începând cu Orientul Mijlociu și ajungând la nivel mondial. Cunoscute pentru gustul lor dulce, curmalele sunt acum cultivate pe tot globul, nu doar în regiunea Asiei, și sunt îndrăgite în toate colțurile lumii.

Valorile nutriționale ale curmalelor
Antioxidanții din curmale și efectele benefice ale acestora
Beneficiile pentru sănătate ale curmalelor
Cum se pot găti curmalele?
Sfaturi utile despre consum și depozitare
Cum poți planta curmalul?
Concluzii

Despre curmale se spune că ar fi singurul aliment cu care s-a hrănit Fecioara Maria când l-a născut pe Iisus Hristos. Ele sunt fructele unui arbore (Phoenix dactylifera) care face parte din familia palmierilor și atinge înălțimi de până la 25 de metri. Acești arbori cresc doar în zonele calde, în care soarele este prezent în fiecare zi, și au nevoie de multă apă, mai ales în perioadele de secetă. Există peste 2.000 de soiuri de curmale în lume.

Valorile nutriționale ale curmalelor

Fructele cu renume biblic au beneficii cunoscute încă din cele mai vechi timpuri. Toate soiurile de curmale sunt gustoase și hrănitoare, conținând vitamine, minerale și fibre, printre care:

  • Potasiu;
  • Vitamina A;
  • Vitamina B3;
  • Vitamina B6;
  • Fier;
  • Calciu;
  • Magneziu.

Patru curmale conțin aproximativ 668 mg de potasiu, adică 14% din necesarul zilnic de potasiu și 12% din DZR (Doza Zilnică Recomandată) de vitamina B3 (niacină), care sprijină funcționarea corectă a sistemului nervos.

Curmalele conțin și cantități ridicate de vitamina B6 (piridoxină), vitamină pe care corpul o utilizează atât pentru creșterea masei musculare, cât și pentru creșterea armonioasă și sănătoasă a unghiilor. Curmalele conțin și vitamina A (retinol), vitamină esențială pentru protejarea ochilor și a pielii.

Sursă excelentă de fier

Fructele din țările calde sunt și o sursă excelentă de fier, conținând aproximativ 11% din DZR. Fierul are rol major în funcționarea organismului, contribuind la transportul oxigenului de către celulele roșii.

Curmalele conțin fibre hrănitoare

Doar patru curmale conțin 6,4 grame de fibre. Pentru bărbați, această cantitate reprezintă 21% din DZR. Pentru femei, patru curmale înseamnă 30% din DZR de fibre, procent ce poate să varieze în funcție de vârstă. Fibrele te pot ajuta să scazi nivelul colesterolului „rău” din organism, colesterolul LDL.

Zaharuri și calorii

În timp ce majoritatea alimentelor bogate în fibre ajută la scăderea în greutate, curmalele nu sunt alimente care să aibă un conținut scăzut în calorii. De aceea, ele nu sunt deloc potrivite pentru persoanele care doresc să țină o dietă săracă în zahăr.

Patru curmale conțin 266 de calorii și aproape 64 de grame de zahăr. În ciuda cantității mari de zahăr, curmalele au un indice glicemic scăzut, iar acest lucru este important pentru persoanele care suferă de diabet zaharat de tip 2.

Mai mult decât atât, un studiu recent realizat atât pe persoane sănătoase, cât și pe persoane diabetice, a arătat faptul că aceste fructe pot fi o alegere excelentă pentru diabetici. Studiul arată că oamenii suferind de diabet care au consumat cinci tipuri diferite de curmale nu au prezentat nici o creștere a glicemiei.

Antioxidanții din curmale și efectele benefice ale acestora

Curmalele conțin taninuri, antioxidanți naturali încadrați în clasa polifenolilor. Taninurile sunt cunoscute pentru capacitatea de protecție împotriva leziunilor celulare și pentru proprietățile lor antiinflamatoare. Ele pot să ajute chiar și la protejarea organismului împotriva cancerului.

Beneficiile pentru sănătate ale curmalelor

Datorită efectului cumulat al vitaminelor, mineralelor și antioxidanților, curmalele prezintă numeroase efecte benefice asupra sănătății.

  • Ajută la dezvoltarea rezistenței la efort – Curmalele sunt fructe care nu ar trebui să lipsească din dieta niciunui sportiv deoarece sunt hrănitoare, conțin carbohidrați ce oferă energie și 50 de g de curmale conțin 300 mg de magneziu.
  • Previn constipația – Curmalele sunt laxative naturale pe care le poți consuma înmuiate în apă. După ce le ții în apă pentru aproximativ o oră, ele se vor transforma într-un suc, ce poate fi apoi băut. De asemenea, aceste fructe conțin și fibre solubile, esențiale pentru eficiența digestiei și sănătatea tractului digestiv.
  • Controlează echilibrul fluidelor – Fluidele se găsesc în tot organismul nostru, corpul uman conținând apă în proporție de 60%. Pentru a exista un echilibru, cantitatea de lichide eliminate (prin rinichi, piele, plămâni, tub digestiv) de corpul nostru trebuie să fie echivalentă cu cantitatea de lichide băute. Potasiul are un rol esențial în procesul de echilibrare.
  • Reglează bătăile inimii și tensiunea arterială – Curmalele sunt bogate în calciu și magneziu, minerale esențiale care contribuie la circulația sângelui. Acestea previn apariția accidentelor vasculare cerebrale și a bolilor cardiace.
  • Tratează anemia – Curmalele au un conținut mare de minerale, benefic pentru organism, dar mai ales pentru persoanele care suferă de anemie. Nivelul ridicat de fier din curmale compensează deficitul de fier la pacienții anemici, oferă energie și vigoare și, în timp, dispare și starea de oboseală asociată cu lipsa fierului.

Cum se pot găti curmalele?

Curmalele se pot folosi într-o mulțime de rețete delicioase, sățioase și pline de vitamine și fibre, începând cu salate și chifteluțe și terminând cu checuri, gem, dulceață sau alte deserturi.

Merită încercate rețete precum: prăjitură cu umplutură de curmale și cardamom, prăjitură cu nuci și curmale, salată de andive cu nuci și curmale, tarte, gem de curmale sau prăjitură cu griș și curmale.

Mai jos, poți vedea 3 rețete de curmale pe care le poți servi la o petrecere sau ca gustare pentru musafiri.

Sfaturi utile despre consum și depozitare

  • Marginea lipicioasă a curmalelor poate să atragă impurități; de aceea, curmalele trebuie păstrate în pungi de hârtie, nu în pungi de polietilenă.
  • Atunci când cumperi curmale, ai grijă ca ambalajul să nu fie deteriorat.
  • Consumate în exces, curmalele pot să îngrașe deoarece conțin foarte multe calorii (așa cum scriam mai sus, 4 curmale conțin 266 de calorii).

Cum poți planta curmalul?

Acest arbore se plantează și se îngrijește aproape la fel ca un lămâi sau ca un portocal. Pentru a-l planta, ai nevoie de sâmburii de la curmale proaspete, sâmburi ce trebuie lăsați în apă timp de 24 de ore. Apoi, sâmburii trebuie introduși în șervețele umede, în pungi vidate, procedeu popular și asemănător cu cel al germinării semințelor de citrice (lămâie, portocală).

Pungile vidate și bine umezite trebuie să stea într-un loc călduros, dar nu expuse direct la soare, iar după aproximativ o lună vei vedea că încep să încolțească. Următorul pas este să introduci în pământ acești sâmburi, să îi uzi bine și să le asiguri mult soare.

shutterstock 221925442

Concluzii

Curmalele sunt gustoase, sănătoase, pline de vitamine și de minerale, și au beneficii precum:

  • Te scapă de constipație.
  • Scad nivelul colesterolului „rău”, LDL.
  • Te protejează împotriva cancerului.
  • Te ajută să îți dezvolți rezistența la efort.
  • Îți asigură energie pe parcursul întregii zile!

Sursa foto: Shutterstock

Total
5
Shares

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*