Folosit în bucătărie sau pentru a trata problemele tenului, uleiul de cânepă a devenit în ultimii ani un rival serios al uleiului de măsline. Actualmente, el este cunoscut de mai bine de 5000 de ani, semințele de cânepă fiind utilizate în China Antică pentru calmarea inflamațiilor și refacerea organismului.

Despre uleiul de cânepă
Cum se obține uleiul de cânepă
Valoarea nutrițională a uleiului de cânepă
Beneficiile pentru sănătate ale uleiului de cânepă
Utilizări ale uleiului de cânepă în bucătărie
Utilizări ale uleiului de cânepă în cosmetică
Contraindicații și efecte adverse în folosirea uleiului de cânepă

Despre uleiul de cânepă

Cânepa este folosită de cel puțin 2000 de ani în România, în special în industria textilă. În ultimii ani, însă, utilizarea uleiului de cânepă a devenit tot mai răspândită.

Cum se obține uleiul de cânepă ?

Uleiul de cânepă este produs prin presarea la rece a semințelor. Semințele astfel stoarse vor elibera un ulei cu un miros plăcut, de culoare închisă, cu tente verzi.

Cu cât uleiul este mai închis la culoare cu atât gustul său va fi mai delicios (are un gust asemănător celui de nucă).

Se găsește sub formă de ulei esențial sau în sticle asemănătoare celor de ulei de măsline. Pentru efectele medicale, poate fi consumat și sub formă de capsule.

Este recomandat ca uleiul de cânepă să fie depozitat într-o zonă răcoroasă, umbroasă și ferită de căldură excesivă. După deschidere, pentru păstrarea proprietăților, sticla trebuie păstrată la frigider (altfel uleiul poate râncezi).

Doza zilnică recomandată

Indiferent dacă îl consumi ca atare sau în diverse preparate pentru un plus de savoare, ar fi bine să consumi maxim 1-2 linguri pe zi (10-20 ml).

Valoarea nutrițională a uleiului de cânepă

Uleiul de cânepă este cunoscut mai ales datorită conținutului ridicat de acizi grași Omega 3 și Omega 6 (conține până la 80% acizi grași buni, dintre care Omega 3 în proporție de 22% și Omega 6 în proporție de 55%) – acesta acoperă fără probleme necesarul zilnic de grăsimi bune. Însă, pe lângă aceștia, în acest ulei se găsesc și multe alte substanțe nutritive care nu ar trebui ignorate.

Mai jos se găsesc câteva informații de bază privind valoarea nutrițională a uleiului de cânepă:

  • 812 kcal/100g
  • vitamina E
  • vitamina B1 (tiamină)
  • vitamina B2 (riboflavină)
  • vitamina B6 (piroxidină)
  • vitamina C
  • caroten
  • fitosteroli
  • fosfolipide
  • lecitină
  • calciu
  • magneziu
  • sulf
  • potasiu
  • fosfor
  • fier
  • zinc
  • mangan
  • cupru
  • clorofilă

Beneficiile pentru sănătate ale uleiului de cânepă

Beneficiile uleiului de cânepă apar mai ales ca urmare a conținutului de acizi grași Omega 3 și Omega 6, acizi care nu sunt sintetizați în mod natural în organism și așadar trebuie incluși în dietă. Mai jos poți afla mai multe despre principalele beneficii pentru sănătate ale uleiului de cânepă.

  • previne bolile cardiovasculare

Studiile au arătat o legătură clară între uleiul de cânepă și sănătatea sistemului cardiovascular.

Tensiunea arterială crescută este una dintre principalele cauze ale atacului de cord și a atacului vascular cerebral. Un studiu a demonstrat că folosirea uleiului de canabis (o varietate de ulei de cânepă din care au fost extrase substanțele psihoactive) scade tensiunea arterială.

Mai mult, un consum regulat de produse bogate în acizi grași Omega 3 și Omega 6 (poți consuma ulei de cânepă ca atare sau ca parte a unor rețete) protejează inima de boli cronice.

  • reglează activitatea hormonală

Uleiul de cânepă este bogat în acid gamma-linoleic (AGL), considerat de oamenii de știință ca fiind un precursor al prostaglandinelor, substanțe cu rol primordial în controlul temperaturii corpului și chiar reducerea simptomelor sindromului pre-menstrual și a menopauzei.

  • are rol antiinflamator

Acidul gamma-linoleic conținut de uleiul de cânepă ameliorează procesele inflamatorii.

Acesta este un precursor al prostaglandinei, o substanță cu rol hormonal în controlarea inflamației.

Mai mult, folosirea cannabidiol (o varietate de ulei de cânepă înfrățită cu canabisul din care au fost scoase substanțele psihoactive) ajută la tratarea sclerozei multiple, o boală cauzată de inflamații.

  • protejează sistemul nervos

Pentru a demonstra rolul protector al uleiului de cânepă s-au făcut mai multe studii, rezultatele fiind promițătoare.

Un studiu realizat pe 214 persoane a concluzionat că o doză cuprinsă între 0,9 și 2,5 g ulei de cânepă pe kilogram corp a fost de ajuns pentru a reduce frecvența medie a crizelor motoare de epilepsie cu 36,5%.

Un alt studiu a arătat că acest ulei reduce crizele copiilor cu sindrom Dravet (tulburare de natură epileptică, rezistentă la tratament medicamentos și caracterizată de letalitate ridicată).

Mai mult, consumul de ulei de cânepă a redus intensitatea simptomelor bolii Parkinson, oferind o calitate mai bună a vieții și un somn odihnitor, și a scăzut riscul de dezvoltare a unor inflamații care pe termen lung duc la Alzheimer.

  • întărește sistemul imunitar

Combinația de Omega 3 și de AGL conținute de uleiul de cânepă ajută la refacerea sistemului imunitar slăbit.

  • scade colesterolul

Un studiu publicat în Canadian Journal of Physiology and Pharmacology a concluzionat că o dietă bogată în ulei de cânepă contribuie la scăderea nivelului colesterolului rău. Potrivit oamenilor de știință, acest lucru este datorat conținutului mare de acizi gamma linoleic și Omega 6.  

  • reduce riscul de diabet

Într-un studiu restrâns, oamenii de știință au analizat rolul uleiului de cânepă în scăderea riscului de apariție a diabetului. Rezultatele au fost promițătoare – riscul a fost redus cu până la 56%.

  • tratează dermatita atopică

Dermatita atopică, cunoscută și sub denumirea de acnee atopică, poate fi tratată cu succes cu ajutorul uleiului de cânepă. Consumat de trei ori pe zi și aplicat pe zona afectată, acesta ameliorează semnificativ simptomele bolilor pielii.

Studiul a arătat că sunt necesare 20 de săptămâni pentru a diminua efectele dermatitei (roșeața pielii și mâncărimile).

În plus, aplicarea uleiului de cânepă pe piele o protejează de arsurile solare – are un factor de protecție numit SPF 6.

  • sursă importantă de proteine pentru vegetarieni

Dacă ești vegetarian, ai noroc. Pentru un conținut ridicat de proteine, fructele de mare și carnea de pește pot fi substituite cu succes de uleiul de cânepă.

În afară de conținutul de grăsimi sănătoase de aproximativ 80% (Omega 3 și Omega 6), restul sunt proteine – acest ulei conține principalii aminoacizi necesari bunei funcționări a organismului.

sursă foto : Pinterest

Utilizări ale uleiului de cânepă în bucătărie

Uleiul de cânepă are un gust plăcut, asemănător celui de nuci. Poate fi folosit fără probleme în cantități de maxim 10 – 20 ml pe zi ca atare sau ca parte a unor rețete. Este important să nu supui uleiul tratamentului termic (deci fără coacere, fierbere sau prăjire) – dacă ți-ai propus o rețetă mai complexă, adaugă-l la final.

Astfel, acest ulei atât de benefic sănătății poate fi folosit în feluri de mâncare precum:

  • salate – se potrivește de minune într-o salată vegetariană. De exemplu, pe lângă spanac, avocado și boabe de porumb, câteva semințe de cânepă vor fi mai mult decât binevenite.
  • paste – picură câteva picături de ulei după ce ai pus pastele în farfurie
  • cartofi copți
  • orez cu legume
  • hummus
  • pesto
  • maioneză vegetariană
  • shake-uri proteice
  • supe reci
  • sosuri
  • smoothie-uri.

sursă foto : Pinterest

Utilizări ale uleiului de cânepă în cosmetică

Uleiul de cânepă este folosit mai ales pentru prepararea unor săpunuri și șampoane. Uleiul conține ceramidă, o substanță cunoscută pentru menținerea hidratării și stimularea creșterii părului. Nu va mai trebui să îți faci griji că pielea capului este uscată (lucru care altminteri conduce la apariția mătreții).

Consumul regulat de ulei de cânepă și aplicarea săptămânală a unei măști va oferi scalpului un tratament fără egal, iar părul tău își va recăpăta vitalitatea și strălucirea naturală.

Poți profita de rolul antiinflamator al acidului gamma-linoleic din uleiul de cânepă pentru a aplica câteva picături pe zonele cu probleme la nivelul picioarelor. Masează cu mișcări circulare, apoi încalță o pereche comodă de șosete.

Amestecă o lingură de ulei de cânepă cu 1-2 picături de ulei esențial de mentă și aplică pe piele dacă ai dureri musculare. Uleiul de cânepă va calma inflamația, iar cel de mentă va “anestezia” regiunea.

Pentru dureri menstruale, uleiul de cânepă îți vine în ajutor nu doar consumat ca atare, ci și aplicat direct pe zona inferioară a abdomenului. Masează ușor cu mișcări circulare.

Contraindicații și efecte adverse în folosirea uleiului de cânepă

Uleiul de cânepă poate avea efecte adverse, însă acestea apar mai ales la persoanele care urmează un tratament medical sau la cele care au o anumită sensibilitate. Mai jos sunt principalele efecte adverse ale uleiului de cânepă:

  • psihoză
  • amețeli
  • anxietate
  • uscăciunea gurii
  • vomă
  • diaree
  • schimbări ale apetitului
  • balonare
  • crampe abdominale

În timp ce consumul moderat ajută la tratarea sau prevenirea unor afecțiuni, consumul excesiv de ulei de cânepă (peste 20 ml pe zi) poate fi nociv – simptomele bolilor aparatului cardiovascular sunt agravate de consumul excesiv de acizi grași Omega 3 și Omega 6.

Sensibilitatea la uleiul de cânepă se manifestă prin:

  • dureri în piept
  • ochi roșii și mâncărimi
  • înroșirea pielii
  • congestie nazală
  • strănut

Femeile însărcinate sau care alăptează ar trebui să evite uleiul de cânepă.

Uleiul de cânepă este bogat în grăsimi sănătoase, adaugă un gust plăcut și proaspăt preparatelor și poate fi un aliat de nădejde în tratarea afecțiunilor minore ale pielii. Alege să îl consumi ca atare sau să îl incluzi în preparate din dieta zilnică și nu vei regreta!

Total
3
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*