Fă o listă cu tot ceea ce ai de făcut într-o zi
Organizează-ți un calendar pentru acasă
Nu te simți vinovată că ai o carieră!
Cere ajutor!
Blochează timp pentru tine
Petrece timp alături de el
Începe ziua cu dreptul
Grădinița. Mai mult pro decât contra
Creează activități speciale în familie
Păstrează legătura

Copilul este răcit, peste două zile ai o prezentare la birou, câinele face ravagii în bucătărie, iar tu nu știi de ce să te apuci pentru ca toate să îți iasă bine, pentru a fi mama perfectă și un angajat model? Ei bine, inspiră adânc și citește mai departe, articolul acesta este pentru tine.

Deseori ești depășită de situație orice ai face, iar acest lucru este perfect acceptabil. Energia îți ajunge la un nivel minim, iar încrederea în tine începe să se șubrezească.

Zilele agitate nu mai țin cont de carieră sau familie. Așa că nu mai ai cum să te gândești la un echilibru între cele două, ci doar la cum să îți organizezi sarcinile de lucru (personale și profesionale) în funcție de prioritate. Să alegi să îți focalizezi atenția asupra lucrurilor care chiar contează pentru tine.

Mai jos vei găsi o serie de sfaturi pentru ca, indiferent câte lucruri ai de făcut, să le rezolvi pe toate și să îți mai rămână timp și pentru a fi fericită.

4.3 workingmom@pose 2.1Sursă foto: Unsplash

Fă o listă cu tot ceea ce ai de făcut într-o zi

Fie că e vorba de casă sau de job sau acel curs de dans la care ți-ai promis că ajungi de un an. Notează tot pe o foaie sau într-un document. Lasă spațiu în dreptul fiecărui task care poate lua mai mult timp decât ai anticipat sau îți poate crea probleme (sau dureri de cap). La sfârșitul zilei scrie în fiecare spațiu liber dacă te-a copleșit activitatea sau dacă te-a făcut să te simți plină de energie.

Pe lângă faptul că îți faci ordine în gânduri și le oferi puțină structură, nivelul stresului îți va scădea și el, potrivit unui studiu publicat recent în Psychophysiology.

Scrie și gândurile care îți trec prin cap când faci cumpărături, când speli rufele sau când aștepți la semafor să se facă verde. Acestea te vor ghida în ceea ce privește aspirațiile tale.

Odată ce ți-ai făcut lista cu toate sarcinile zilei, sortează-le (ca în imaginea de mai jos) în funcție de matricea Eisenhower în:

  • Urgente și importante – taskurile care trebuie realizate;
  • Importante, dar nu urgente – taskurile pe care le notezi în agendă și cărora le atribui o oră/un interval de timp (și pe care le bifezi după cele urgente și importante);
  • Urgente, dar neimportante – taskuri pe care le delegi: soțului, cele legate de familie, unui coleg cele legate de job;
  • Nici urgente și nici importante – taskuri care pot fi eliminate/amânate fără probleme.

4.3 workingmom@poise 2.0.1Sursă foto: Wikimedia Commons

Organizează-ți un calendar pentru acasă

Poate că ai deja un astfel de calendar pentru proiectele de la muncă. Însă poți crea și organiza un astfel de calendar și acasă.

Notează datele scadente pentru facturi, când au loc cele mai importante evenimente în familie (de exemplu, zilele de naștere și serbările copiilor), activități extracurriculare, ziua în care vine instalatorul, data la care expiră asigurarea la mașină și alte asemenea.

Folosește-te de un calendar digital (cel creat de Google este gratuit), care vine la pachet cu sincronizare pe mai multe device-uri și posibilitatea de a trimite taskurile și altor persoane din familie. Adaugă culori și categorii de priorități pentru a fi sigură că nimic important nu trece nebifat.

Dedică 10 minute în fiecare duminică pentru a adăuga activitățile nou apărute. Dacă ai o bonă, oferă-i acces la activitățile pentru copii din calendarul tău pentru ca toată lumea să fie pe aceeași lungime de undă.

4.3 workingmom@pose 3.1

Sursă foto: Pexels

Nu te simți vinovată că ai o carieră!

Un chestionar online a arătat că aproximativ 57% dintre mame se simt vinovate pentru că nu petrec suficient timp alături de copiii lor. 38% dintre mame cred că petrec prea puțin timp alături de familie.

Vestea bună vine tot de la oamenii de știință. Un studiu din 2015 a arătat că acei copii cu vârste cuprinse între 2 și 11 ani ai căror mame lucrează nu sunt afectați academic sau psihologic de faptul că părinții lor lucrează. Mai mult, același studiu a ajuns la concluzia că stresul la care sunt supuse mamele pentru faptul că nu cred că petrec suficient timp alături de micuții lor contribuie la scăderea nivelului de educație primit acasă.

Ceea ce este important, spun experții în parenting, nu este numărul de ore petrecute alături de copil, ci calitatea timpului rezervat lui. Astfel, acele 10 minute din fiecare seară în care îi citești o poveste înainte de ora de culcare pot fi mai benefice decât cinci ore de joacă în parc, într-o sâmbătă oarecare.

Pe lângă timpul petrecut împreună, simplul fapt că mamele au joburi care le solicită mult pare a fi un factor important pentru viitoarele cariere ale copiilor. Un studiu realizat pe 30.000 de adulți din 24 de țări a arătat că fiicele mamelor care aveau funcții de conducere erau motivate să aspire la locuri de muncă mai bine plătite în comparație cu fiicele mamelor casnice.

Nu în ultimul rând, mamele care lucrează sunt mai fericite. Emma Johnson afirmă în cartea sa de parenting The Kickass Single Mom că o femeie are nevoie, pentru a fi fericită, și de împlinire profesională.

4.3 workingmom@pose 4.1

Sursă foto: Pexels

Cere ajutor!

Dacă ai copil mic, este cea mai bună perioadă pentru educația lui/ei. Nu numai datorită avansului tehnologic, ci și ajutorului pe care îl primești de la cei din jur.

Primul care intră în calcul este soțul. Acesta este mult mai dispus să ajute în gospodărie și să se implice mai mult în educația copiilor. Nu o spunem noi, ci oamenii de știință. Mai mult, dacă în 1982 43% dintre tătici nu schimbaseră niciodată un scutec, la începutul anilor 2000 cifra scăzuse până la aproape 3%.

Atunci când ai o perioadă mai aglomerată la locul de muncă, nu ezita să îi ceri soțului ajutorul, trăim într-o societate modernă, sigur nu te va refuza.

4.3 workingmom@pose 5.1Sursă foto: Pexels

Rezervă-ți timp pentru tine

Fiind productivă atât la job, cât și acasă, te vei bucura de luxul de a face loc în program și prețiosului timp pentru tine. O pauză oricât de mică este suficientă pentru a-ți reîncărca bateriile. Citește câteva rânduri dintr-o carte înainte de a adormi, fă o baie cu spumă și ulei esențial o dată pe săptămână, mergi într-un weekend break alături de cele mai bune prietene dacă ai câteva zile libere sau la SPA, dacă ai doar câteva ore la dispoziție. Încearcă să vorbești cu prietenii în fiecare săptămână, chiar și numai pentru câteva minute.

Găsește-ți un hobby sau reia pasiunile din copilărie; mergi la sală chiar dacă ai doar câte 30 de minute de trei ori pe săptămână, sigur te va ajuta să te deconectezi și să vezi lucrurile bune din viața ta. Mergi la o clasă de yoga – te va ajuta să te echilibrezi în perioadele de stres maxim.

Și, oricât ar suna de banal, odihnește-te suficient – astfel vei avea energia necesară dimineața pentru a rezolva chiar și cele mai neplăcute probleme.

Petrece timp alături de el

De când a apărut copilul sau copiii în viața voastră, nu mai ai timp pentru voi ca odinioară. Pentru început, poți stabili o întâlnire săptămânală în care să petreceți câteva ore doar voi doi. În lipsă de timp sau de bani, propune-i să luați cina acasă, acompaniați de un pahar de vin. Discutați despre orice altceva decât locul de muncă sau copii, concentrați-vă atenția măcar timp o oră-două pe săptămână doar pe voi și relația voastră.

4.3 workingmom@pose 6.1Sursă foto: Pexels

Începe ziua cu dreptul!

Fie că ai un bebe care își va petrece următoarele ore cu o bunică sau cu bona sau un puști care trebuie dus la grădiniță, diminețile sunt cele mai stresante perioade.

Pentru a te asigura că totul merge ca uns și nu ratezi nimic, pregătește hainele cu o seară înainte (ale tale și ale lui), pregătește gustările și fii sigură că toată lumea a făcut baie sau duș.

De asemenea, asigură-te tot de cu seară că geanta ta conține tot ceea ce ai nevoie și că ai tot ce-ți trebuie pentru micul dejun al celui mic. Așază-ți geanta în apropierea ușii de la intrare, lângă chei, pentru a mai câștiga câteva minute.

Tot cu o seară înainte stabilește cu partenerul tău cine va duce copilul la grădiniță, cine va face cumpărăturile și cine va găti în ziua respectivă. Dacă apar ceva schimbări în programul de la locul de muncă, acum este momentul de a le discuta pentru a ajunge la un consens.

Știind că toate sunt puse la punct, dimineața te vei putea bucura în voie de cafea și vei fi sigură că nu trebuie să pleci în fugă spre birou.

Grădinița. Mai mult pro decât contra

Poate vei spune că piciul tău este prea mic pentru grădiniță sau că ai vrea să petreci mai mult timp cu el. Însă încearcă să vezi lucrurile altfel, ne îndeamnă experții în parenting.

Atunci când va ajunge în comunitate, copilul tău va învăța să socializeze, să colaboreze, să deprindă abilități noi într-un mod inedit.

Întreabă-ți prietenii și rudele ce grădinițe recomandă. Treci pe la fiecare și alege-o pe cea care se potrivește cel mai bine nevoilor copilului și programului tău de lucru.

Creează activități speciale în familie

Timpul de calitate, cel petrecut alături de cei dragi, oricât ar fi de puțin este mai valoros decât o tabletă pe care i-o oferi puștiului în timp ce tu îți vezi de discuția ta telefonică.

Câteva pagini dintr-o poveste în fiecare seară și crearea unei tradiții cu jocuri sau o seară cu filme în fiecare săptămână sau lună (după timpul disponibil) fac mult mai mult pentru cel mic decât o zi petrecută la Disneyland o dată la trei ani.

Când ieșiți undeva împreună, evită să-ți verifici telefonul sau să vorbești despre munca ta. Discută despre prieteni sau despre pasiunile lor. Încurajează-l să propună idei de activități care l-ar încânta.

4.3 workingmom@pose 7.1Sursă foto: Pexels

Păstrează legătura

Poate că trebuie să călătorești mult sau poate că în unele zile ajungi acasă la câteva ore după ora de culcare a celui mic. Astfel, nu poți ajunge la o serbare sau un concurs important pentru copilul tău.

Urează-i succes de dimineață, eventual oferindu-i brățara sau talismanul care îți poartă ție noroc. Va ști că îi ești alături, chiar și numai cu gândul și cu sufletul. Roagă un membru al familiei să înregistreze evenimentul pentru a-l putea vedea mai târziu.

Cu câteva minute înainte de un astfel de moment important, sună-l pentru a-i spune că deși nu poți fi prezentă, îi ții pumnii.

Cu toții facem greșeli. Iar modul în care o femeie se împarte între viața de familie, locul de muncă și viața personală poate fi un proiect ambițios în sine. Vor fi și zile când o vei mai da în bară. Cu toate acestea, important este să găsești acele câteva minute pentru a te reechilibra și apoi să mergi mai departe.

Sursă main foto: Shutterstock

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*