Uleiurile cu un conținut predominant de grăsimi nesaturate pot avea reale beneficii pentru sănătate. Grăsimile nesaturate se găsesc mai ales în produsele și uleiurile din avocado, nuci/semințe, rapiță, măsline, dar și în uleiul de pește și uleiul de ficat de cod, unde predomină acizii grași Omega 3. Aceste uleiuri sunt recomandate atât adulților, datorită rolului de reducere a nivelului colesterolului cât și copiilor, pentru susținerea activității cerebrale.

Ce sunt grăsimile nesaturate?
Care sunt beneficiile acizilor grași nesaturați?
Care sunt diferentele dintre uleiul de pește și uleiul de ficat de cod?
Cum se administrează aceste produse?
Cum alegi un ulei bun?
Care sunt principalele contraindicații?

Ce sunt grăsimile nesaturate?

Grăsimile nesaturate reprezintă o categorie de grăsimi sănătoase care pot fi preluate doar din alimente. Aceste grăsimi au mai multe roluri în organism, de la reducerea inflamațiilor, la susținerea sistemelor osos și muscular și asigurarea funcționării creierului la capacitate maximă.

Acizii grași nesaturați se împart în acizi grași mononesaturați (acizii Omega 7 și Omega 9) și acizi grași polinesaturați (Omega 6 și Omega 3). Dintre aceștia cei mai benefici pentru sănătate sunt acizii grași polinesaturați Omega 3.  

Există trei tipuri de acizi grași Omega 3 implicați direct în procesele fiziologice.

  • acidul eicosapentaenoic (EPA) – acid gras cu lanț molecular lung, precursor al unor clase de substanțe responsabile pentru diviziunea celulară, reglarea hormonală și transportul celular. Acest acid gras se găsește mai ales în peștii oceanici și în crustacee.
  • acidul docosahexaenoic (DHA) – este un acid gras cu lanț molecular lung, prezent la nivelul sistemului nervos unde facilitează formarea sinapselor. Acest acid este esențial pentru buna funcționare a membranei neuronale, a inimii și a ochilor.
  • acidul alfa-linolenic (ALA) – acid gras cu lanț scurt care se găsește doar în uleiurile vegetale (uleiul de in conține cea mai mare cantitate de acizi ALA). Acidul alfa-linolenic se găsește în semințe de chia, semințe de kiwi, semințe de in, nuci și soia.

Care sunt beneficiile acizilor grași nesaturați?

Poate că cele mai importante beneficii ale acizilor grași nesaturați sunt legate de rolul lor în buna funcționare a creierului; însă uleiurile cu un conținut mare de acizi nesaturați au numeroase alte avantaje pentru inimă și sistemul osos, și îndeosebi pentru copii, gravide și persoanele trecute de 60 de ani.

  • buni pentru creier

Acizii grași DHA și EPA susțin funcționarea membranei celulare, asigurând schimbul de nutrienți. Consumul de uleiuri cu acești acizi grași scade riscul de tulburări psihologice ale grupurilor vulnerabile și are beneficii dovedite atât pentru copii cât și pentru adulți.

  • beneficii pentru inimă

Acizii grași nesaturați contribuie la scăderea colesterolului LDL (“rău”) și creșterea colesterolului HDL (“bun”) precum și la scăderea riscului de boli cardiovasculare.

  • esențiali pentru sistemul osos și sistemul muscular

Acizii grași nesaturați susțin creșterea densității osoase și a sistemului muscular la copii și adolescenți și ajută la depozitarea calciului în oase. De asemenea, acizii DHA și EPA contribuie la creșterea secreției de IGF1, un hormon polipeptidic necesar formării celulelor osoase tinere. Acești acizi pot face bine inclusiv femeilor cu un risc ridicat de osteoporoză.

  • necesari pentru menținerea sănătății ochilor

Acizii grași DHA au rol în menținerea unei vederi sănătoase mai ales la copii. În cazul adulților, acizii grași Omega 3 previn bolile degenerative ale ochilor și scad riscul de cataractă.

Omega 3 pentru vârstnici

Pe măsură ce organismul îmbătrânește este nevoie de tot mai multă grijă pentru a asigura buna funcționare a organelor. În acest context, acizii grași Omega 3 au un rol primordial, promovând sănătatea generală a organismului. Mai jos sunt câteva dintre principalele recomandări ale Omega 3 pentru persoanele trecute de 60 de ani.

  • demență și Alzheimer – există mai multe studii care au stabilit o legătură între un risc scăzut de demență și consumul de acizi grași Omega 3. Mai mult, acizii grași DHA contribuie la scăderea riscului de Alzheimer.
  • boli cardiovasculare – consumul de Omega 3 prezintă beneficii atât pentru sistemul cardiovascular al persoanelor sănătoase cât și pentru persoanele bolnave, scăzând riscul de complicații. Mai mult, uleiul de pește scade riscul de atac vascular cerebral și ateroscleroză.
  • osteoporoză – studiile au arătat că uleiul de pește consumat în combinație cu  uleiul de luminița nopții și suplimente de calciu crește densitatea osoasă la persoanele în vârstă.
  • artrită reumatică – Omega 3 poate contribui la reducerea simptomelor artritei, în special a durerii resimțite dimineața. Administrarea de suplimente cu Omega 3 trebuie realizată doar sub supravegherea doctorului.

Administrarea la copii

Administrarea de acizi grași Omega 3 la copii poate avea o gamă largă de beneficii în următoarele situații:

  • ADHD – studiile spun că ADHD-ul la copii poate fi explicat printr-un nivel redus de Omega 3. În acest caz, uleiul de pește a ajutat la reducerea hiperactivității și creșterea puterii de concentrare.
  • îmbunătățirea atenției școlarilor – în cazul școlarilor, administrarea de produse bogate în Omega 3, în special ulei de pește, ajută la îmbunătățirea memoriei și creșterea atenției.
  • astm – Omega 3 reduce inflamația căilor respiratorii, lucru benefic în cazul copiilor cu astm. Un studiu de mici dimensiuni a arătat că este suficient consumul de ulei de pește sau de ficat de cod timp de 10 luni pentru a reduce simptomele astmului.
  • diabet – studiile au urmărit un grup de copii cu risc de diabet de tipul 2. Aceia care aveau o dietă bogată în acizi grași Omega 3 manifestau un risc scăzut de diabet.
  • depresie – administrare de ulei de pește bogat în acizi grași Omega 3 a redus semnificativ simptomele depresiei la copiii cu vârsta cuprinsă între 6 și 12 ani.

Rolul uleiului pe timpul sarcinii

Omega 3 susține o sarcină sănătoasă, ajutând la prevenirea nașterilor premature și la dezvoltarea armonioasă a fătului.

Unele studii spun chiar că mamele care au consumat ulei de pește pe durata sarcinii sau în perioada de alăptare au avut copii cu rezultate școlare mult mai bune. Înainte de a introduce uleiul de pește sau uleiul de ficat de cod în alimentație, întreabă doctorul.

Care sunt aplicațiile cosmetice ale grăsimilor nesaturate?

Consumat ca atare, uleiul de pește sau de ficat de cod contribuie la accelerarea lipolizei, iar aplicarea sa pe piele cu mișcări circulare ajută la atenuarea celulitei.

De asemenea, aplicarea topică a uleiului atenuează problemele pielii, hidratează pielea și repară tegumentul ars de soare. Mai mult, aplicarea directă pe unghii sau sub formă de măști pe păr ajută la recăpătarea sănătății și strălucirii.

Care sunt diferențele dintre uleiul de pește și uleiul de ficat de cod

Există mai multe diferențe între uleiul de pește și uleiul de ficat de cod. Pentru început, uleiul din ficat de cod este extras doar din cod în timp ce uleiul de pește poate fi extras din mai multe specii de pește (în principiu, ton, hering și cod).

Conținut de vitamine

Uleiul de pește este bogat în acizi grași Omega 3 precum EPA și DHA însă are un conținut redus de vitamine. Prin comparație, uleiul din ficat de cod are pe lângă Omega 3 și vitamina A, D, și E care contribuie la reducerea riscului de boli cardiovasculare, cresc rezistența osoasă și susțin asimilarea vitaminei D – un avantaj mai ales pe durata zilelor friguroase de iarnă.

În ceea ce privește conținutul de acizi grași, uleiul de ficat de cod conține 8% acizi grași EPA și 10% acizi grași DHA iar uleiul de pește conține 18% EPA și 12% DHA.

Pe de altă parte, deși vitaminele sunt de cele mai multe ori binevenite, un conținut prea mare de vitamina A, de exemplu, duce la dureri abdominale, iritabilitate și vărsături. De aceea, doctorii ne sfătuiesc să nu consumăm mai mult de 1,5 mg de vitamina A pe zi.

Substanțe toxice

Atunci când alegi un ulei de pește sau de ficat de cod trebuie să fii atentă la etichetă. Acolo trebuie să fie menționată sursa peștelui, precum și felul în care a fost crescut. Acest lucru este foarte important deoarece peștele crescut în medii poluate ajunge să conțină metale grele care sunt transferate mai apoi în ulei. Pe unele ambalaje este precizat faptul că uleiul a fost purificat de toxine, așa că citește fiecare rând înainte de achiziție.

Cum se administrează aceste produse?

Cea mai simplă formă de administrare este sub formă de capsule. Acestea sunt absorbite lesne și conțin doze suficient de mici de Omega 3 pentru a nu supraîncărca organismul (prin comparație cu uleiul în stare pură asupra căruia nu avem control atunci când vine vorba de cantitate).

Pentru a te bucura de beneficiile uleiurilor bogate în acizi grași Omega 3 este suficient să consumi 500-1000 mg pe zi.

Cum alegem un ulei bun?

Atunci când alegi uleiul, fie că este de pește sau de ficat de cod (au o consistență asemănătoare), trebuie să iei în considerate textura lor. De exemplu, uleiul în stare lichidă este dificil de înghițit (deși are o rată de absorbție de 98%), motiv pentru care multă lume alege capsulele cu ulei.

Știi că ai ales un produs de calitate dacă pe etichetă sunt specificate proporțiile de acizi grași DHA și EPA, dar și cantitatea recomandată – în funcție de concentrație, recomandarea poate fi de 5 ml/zi sau de 10 ml/zi.

Care sunt principalele contraindicații?

Efectele secundare sau adverse ale consumului de ulei bogat în Omega 3 pot rezulta din consumul pe termen lung. Astfel, consumat luni la rând, uleiul cu acizi grași Omega 3 crește riscul de atacuri cerebrale.

De asemenea, aceste uleiuri ar trebui evitate de persoanele alergice la pește sau la alte produse acvatice (scoici, caracatiță etc.), iar înainte de a introduce uleiul în alimentația copilului trebuie avută o discuție cu medicul pediatru.

Principalele efecte secundare are uleiului cu Omega 3 sunt:

  • sângerări nazale
  • amețeli
  • diaree

Mai mult, uleiul de pește și uleiul de ficat de cod interacționează cu medicația contraceptivă, cu pastilele de slăbit și cu medicația pentru bolile cardiovasculare. Femeile însărcinate ar trebui să întrebe doctorul în privința dozei de ulei deoarece excesul de vitamina A poate duce la defecte la naștere.

De asemenea, excesul de vitamina D duce la bătăi ale inimii neregulate, anorexie și calcifierea vaselor de sânge. În timp, contribuie la apariția pietrelor la rinichi.

Dacă vrei să ai o piele strălucitoare sau să te concentrezi pentru un proiect complicat la job, consumul de ulei de pește sau de ficat de cod îți va aduce doar beneficii. Dacă însă ai o boală cronică, întreabă medicul înainte de a introduce acest produs în alimentația zilnică.

Sursa foto: Shutterstock

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*