Multă lume crede că turmericul este cea mai puternică plantă din lume atunci când vine vorba de tratarea sau prevenția apariției unor boli. Ca fapt divers, există peste 12.000 de studii care demonstrează beneficiile turmericului, proprietăți care reies mai ales din ingredientul său de bază, curcuma.

Ce este turmericul?
Cum poate fi consumat turmericul?
Ce proprietăți nutriționale are turmericul?
Ce beneficii pentru sănătate are turmericul?
Contraindicații și efecte adverse în consumul de turmeric

Ce este turmericul?

Turmericul este o plantă care este cultivată în India, sud-estul Asiei și America de Sud de peste 4000 de ani. Primele mențiuni ale folosirii acestei plante în medicina ayurvedică apar pe o serie de vase pictate descoperite în apropiere de New Delhi. Rădăcina de Curcuma longa, denumirea turmericului în latină, este uscată apoi măcinată pentru a obține pudra de culoare galbenă care se găsește astăzi în comerț.

Cum poate fi consumat turmericul?

Există mai multe forme sub care poți găsi turmericul, principalele scopuri fiind alimentar (turmericul este un condiment popular în bucătăria asiatică) și medical. Mai jos sunt principalele forme sub care vei găsi turmericul la magazin:

  • Rădăcină – o poți găsi în magazinele de mirodenii sau, dacă ai noroc, în supermarketuri în zona legumelor proaspete. Seamănă cu ghimbirul doar că este portocaliu-gri. Curăță coaja cu grijă apoi consum-o (cel mult 3 g pe zi) în decurs de maxim o săptămână.
  • Pudră – sub acestă formă poți introduce cel mai ușor turmericul în dieta zilnică. Poți adăuga o linguriță în lapte sau în smoothieuri sau poți aroma carnea la cuptor cu un mix de ulei de măsline, oțet și pudră de turmeric (maxim o linguriță). De asemenea, poți adăugă o linguriță la orice preparat gătit în casă (vezi cum schimbă gustul cărnii la cuptor apoi decide dacă aroma este prea puternică pentru alte preparate sau nu). Ceaiurile din pudră de turmeric sunt, la rândul lor, populare printre împătimiți.
  • Ulei esențial de turmeric – poate fi folosit prin aplicare pe zona cu probleme sau poate fi adăugat în preparatele gătite (de exemplu, o picătură în smoothie-ul de dimineață).

Dacă iei suplimente cu turmeric urmărește instrucțiunile de pe ambalaj și nu oferi capsulele copiilor.

Ce proprietăți nutriționale are turmericul?

Folosit de mii de ani, turmericul a început să fie studiat pentru proprietățile sale abia în ultimii 50 ani. Aceștia au descoperit o concentrație importantă a substanțelor nutritive de la curcuminoide, uleiuri volatile și proteine la vitamine și minerale. Mai jos sunt principalii nutrienți conținuți într-o singură lingură de turmeric:

  • mangan – 26% din DZR (doza zilnică recomandată)
  • fier – 16% din DZR
  • vitamina B6 – 6% din DZR
  • potasiu – 5% din DZR
  • vitamina C – 3% din DZR
  • magneziu – 3% din DZR

Pentru a te bucura de toate aceste beneficii nutriționale este nevoie să consumi turmeric cu piper negru (acestă combinație favorizează absorbția principalului ingredient cu proprietăți medicinale, curcuma). Piperul negru a fost studiat pentru rolul său stimulativ, acesta crescând  cu până la 2000% capacitatea organismului de a absorbi curcuma. Vestea bună este că majoritatea suplimentelor cu turmeric conțin deja piper, astfel că trebuie să mai adaugi acest element doar la gătit sau atunci când adaugi pudra în smoothieuri.

Ce beneficii pentru sănătate are turmericul?

Din conținutul mare de substanțe nutritive, decurg numeroasele beneficii pentru sănătate ale turmericului. Mai jos poți citi câte ceva despre fiecare în parte.

Crește capacitatea antioxidantă a organismului

Stresul oxidativ este un factor în apariția bolilor și a îmbătrânirii premature a organismului. Curcuma din turmeric are rol antioxidant care neutralizează efectul negativ al radicalilor liberi (care, în mod normal, duc la apariția stresului oxidativ).

Mai mult, dacă consumi regulat turmeric stimulezi producția naturală a enzimelor cu rol antioxidant.

Scade riscul de boli cardiovasculare

Consumul regulat de turmeric poate reduce riscul de boli de inimă datorită curcumei conținute. Aceasta protejează endoteliul, peretele vaselor de sânge (funcționarea anormală a endoteliului reprezintă un factor major pentru apariția bolilor de inimă, a hipertensiunii articulare și a cheagurilor de sânge). În plus, curcuma reduce inflamațiile și stresul oxidativ, alți doi factori care favorizează apariția bolilor cardiovasculare.

Are rol antiinflamator

Inflamațiile reprezintă o modalitate prin care organismul se apără de bacterii și infecții. Însă atunci când aceste inflamații apar regulat, crește riscul de boli cronice de la afecțiuni metabolice și neuronale la boli de inimă și cancer. Consumând turmeric vei beneficia de rolul antiinflamator al ingredientului său principal, curcuma. Aceasta are un efect asemănător medicamentelor antiinflamatoare minus efectele secundare.

Scade riscul de boli neurodegenerative

Dacă înainte se credea că avem un număr limitat de neuroni care încep să descrească pe măsură ce înaintăm în vârstă, în ultimii ani acestă teză a fost demontată, neurologii concluzionând că putem să realizăm în continuare noi conexiuni neuronale.

Responsabil pentru acest lucru este factorul neurotrofic (BDNF), o proteină cu rol în supraviețuirea, funcționarea normală și multiplicarea neuronilor. Majoritatea bolilor neurodegenerative apar atunci când nivelul acestei proteine din creier are un nivel redus.

Studiile au arătat că alimentele bogate în curcumă, printre care și turmericul, cresc nivelul acestei proteine și ajută la reducerea riscului de apariție a bolilor neurodegenerative (de exemplu, Alzheimer sau demență).

Sursă foto: Pinterest

Reduce simptomele artritei

Rolul antiinflamator este esențial pentru a trata problemele articulare. Potrivit unui studiu, curcuma din turmeric este la fel de eficientă în tratarea artritei reumatice precum medicamentele antiinflamatoare.

Tratează depresia

Curcuma a demonstrat rezultate promițătoare în tratarea simptomelor depresiei. Într-un studiu, voluntarii au fost împărțiți în trei grupe. Primul a luat prozac (medicament standard pentru tratarea depresiei), al doilea, un gram de curcumă iar al treilea atât o pastilă de prozac cât și un gram de curcumă.

După șase săptămâni, persoanele din grupul de prozac și curcumă au obținut cele mai optimiste rezultate. Doctorii cred că stimularea producției factorului neurotrofic BDNF este responsabilă pentru aceste rezultate. Merită menționat, că administrarea de suplimente de curcumă stimulează și producția de serotonină și dopamină, doi neurotransmițători cu rol în menținerea bunei-dispoziții.

Are efect antiaging

Turmericul poate fi aliatul tău împotriva îmbătrânirii. Pe de o parte, reduce stresul oxidativ care provoacă apariția unor boli care reduc longevitatea și pe de altă parte, rolul său antiinflamator și vitaminele conținute amână apariția ridurilor și a liniilor fine.

Susține vindecarea problemelor pielii

Proprietățile antioxidante, curcuma, vitaminele și mineralele din turmeric formează un tratament eficient pentru problemele pielii. Aplicarea măștilor cu turmeric (de exemplu, o lingură de turmeric, ½ lingură de ulei de măsline și 1-2 picături de suc de lămâie) oferă strălucire tenului, grăbește vindecare imperfecțiunilor pielii și reduce simptomele psoriazisului.

Reduce simptomele indigestiei

Turmericul este folosit de cel puțin câteva secule pentru a trata problemele digestive și pentru a vindeca inflamațiile gastrice și intestinale. Potrivit studiilor, curcuma din turmeric stimulează producția de bilă, îmbunătățește digestia și ajută la eliminarea gazelor și calmarea balonării.

Tratează diabetul

Potrivit unui studiu din 2009 curcuminoizii din turmeric au capacitatea de a reduce nivelul zahărului din sânge. Rezultatele au arătat că substanțele active din turmeric sunt de 400 ori mai potente decât metforminul (un medicament standard pentru diabetici).

Un alt studiu, realizat de acestă dată pe rozătoare, a arătat că suplimentele de curcumă reduc neuropatia diabetică, o afecțiunea asociată diabetului care duce la slăbirea mușchilor picioarelor, a brațelor și mâinilor.

Protejează ficatul

Dacă iei medicamente pentru diabet sau boli de inimă, consumul de turmeric poate ajuta la protejarea ficatului de efectele secundare ale medicației. Potrivit cercetătorilor, proprietățile antioxidante ale curcumei sunt responsabile pentru această protecție.

Reduce obezitatea

Există mai multe studii care spun că turmericul poate fi consumat ca adjuvant în cazurile de obezitate sau dacă vrei să pierzi kilogramele în plus.

Potrivit oamenilor de știință, curcuma din turmeric reduce din creșterea și multiplicarea celulelor grase.

De asemenea, un studiu a arătat că administrarea unui supliment de curcumă ajută la pierderea a 5% din greutate corporală în 30 zile (precum și o reducere a masei adipoase cu până la 8%). Studiile pe animale au arătat că suplimentele de curcumă contracarează efectele negative ale unei diete formate din grăsimi.

Tratează bolile intestinale

Potrivit unui raport care a analizat mai multe studii care analizau legătura dintre curcumă și bolile intestinale, administrarea de curcumă în completarea tratamentului clasic ajută la o mai bună absorbție a medicamentului și o reducere mai mare a simptomelor.

Un alt studiu a mai descoperit că suplimentele de curcumă sunt eficiente în tratarea colitei ulceroase și a bolii Crohn. După administrarea curcumei pe o perioadă de două luni, pacienții au observat o îmbunătățire semnificativă a simptomelor.

Reglează nivelul colesterolului

Ca și în alte cazuri și în cazul colesterolului mărit, curcuma din turmeric potențează tratamentul standard (în cazul studiilor, medicamentul atorvastatin).

Stimulează memoria și capacitatea cognitivă

Turmericul, prin substanța sa activă, curcuma, stimulează factorul neurotrofic BDNF. Acestă proteină implicată în menținerea sănătății neuronilor ajută și la stabilirea unor noi conexiuni neuronale, astfel stimulând memoria și capacitatea cognitivă.

Contraindicații și efecte adverse în consumul de turmeric

Deși efectele adverse sunt rare, consumul de turmeric, în special în exces este asociat cu:

  • diaree
  • hipotensiune
  • amețeală și vărsături
  • menstre abundente
  • dureri de stomac

De asemenea, femeile însărcinate și proaspetele mămici ar trebui să ia turmeric doar după ce au vorbit cu doctoru,l deoarece în unele cazuri stimulează contracțiile sau poate afecta laptele matern.

În plus, turmericul este interzis unor categorii de persoane:

  • cei care urmează chimioterapie – deoarece poate afecta eficiența medicamentului
  • cei care iau medicamente pentru subțierea sângelui – dacă iei și turmeric crește riscul de sângerare
  • cei cu alergie la curcumă – testează pudra aplicând un vârf de cuțit pe pielea mâinii
  • copiilor mici și adolescenților – din lipsă de studii

Este recomandată precauție în consumul de turmeric pentru persoanele care iau medicamente pentru colesterol, hipertensiune arterială sau diabet – curcuma din plantă potențează efectul medicamentelor și poate reduce colesterolul, tensiunea sau zahărul din sânge până la un nivel periculos pentru sănătate.

Turmericul și cel mai important ingredient al său, curcuma, au o mulțime de beneficii pentru sănătate. Dacă suferi de o afecțiune cronică, însă, nu uita să treci pe la doctor înainte de a introduce în dieta zilnică cea care este considerată de mulți a fi cea mai benefică plantă medicinală.

Sursa foto: Shutterstock

Total
3
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*