Cu un aport caloric de doar 150 de calorii per suta de grame, cuscus-ul sau cous cous este o alternativă potrivită pentru a da consistență mâncărurilor, chiar și într-o dietă. În plus, oferă un plus de fibre, minerale și vitamine, de care vegetarienii se pot bucura fără remușcări.

Ce este cuscus-ul
Ce beneficii are cuscus-ul
Cum se prepară cuscus

shutterstock 618880025

Ce este cuscus-ul

Cuscus-ul face parte din familia pastelor făinoase si nu a cerealelor. Se obtine din grâu dur, numit şi semolină. Este fabricat din două mărimi diferite de grâu tare și zdrobit, dar nemăcinat, folosind apă pentru a le lega. Se împarte apoi în mici boabe, se presară cu faină pentru a le separa şi se cern. Se păstreaza la temperatura camerei, ferit de soare şi acoperit.

Are un aspect asemănător orezului. Se prepară mai ales în bucătăria din Africa de Nord și există mai multe variante și rețete care-l includ. Este cel mai popular în Magreb, o regiune din Africa de Nord care include Tunisia, Algeria, Maroc și Libia. Fructele, legumele și carnea sunt folosite impreuna cu cuscus, fie in felul principal sau aperitive. În magazinele de produse alimentare, poți găsi cuscus în secțiunea pastelor, a orezului sau, adesea, la zona de alimente internaționale.

Chiar dacă este considerat un aliment internațional, acesta este disponibil pe scară largă și nu ar trebui să aveți dificultăți în găsirea acestuia, spre deosebire de alte ingrediente alimentare din Orientul Mijlociu. Unele soiuri de cutie conțin deja fructe uscate și condimente, dar trebuie să vă recomand să încercați să utilizați cuscusul de bază și să adăugați propriile ingrediente.

Efortul suplimentar va fi recompensat în gust! Nu spunem ca soiurile pre-ambalate și condimentate nu sunt bune, doar că ești limitat în arome.

Cuscus-ul mai mare este adesea denumit “cuscus israelian” sau “cuscus perlat”. Are mai multă aromă de nuci și o textură mai aparte decât varietățile mai mici. Este mai perisabil decât cel mic.

Soiurile mai mici de cuscus sunt tipice pentru Magreb. Textura este mai granulată. Acest tip de cuscus poate fi preparat în cateva minute, datorită dimensiunilor sale mici. Cuscus-ul mai mic este adesea denumit cuscus libanez sau marocan.

Ce beneficii are cuscus-ul

Cuscus-ul este o mâncare africană cu proprietăți benefice organismului. Nu doar că oferă un gust bun mâncării, dar contribuie și la ameliorarea unor simptome deranjante. Singura contraindicație este la intoleranța la gluten sau alergie.

shutterstock 218021386

  • Îmbunătățește sistemul cardiovascular

Una dintre cele mai importante componente ale cuscus-ului este seleniul. Seleniul este un mineral foarte greu de găsit în sursele de hrană, dar esențial în corpul uman. O singură porție de cuscus are mai mult de 60% din consumul zilnic necesar de seleniu, făcându-l una dintre cele mai bogate surse de seleniu. In ceea ce priveste sanatatea inimii, seleniul functioneaza ca un puternic antioxidant in vasele de sange, pentru a reduce acumularea de placă şi colesterolul LDL periculos pe pereţii arterelor şi venelor. Prin urmare, seleniul protejează organismul de a dezvolta afecţiuni periculoase și care pun în pericol viața, cum ar fi ateroscleroza, atacurile de inimă și accidentele vasculare cerebrale.

În plus, cuscusul este o sursă de potasiu, care este un alt element esențial, cu toate că este destul de ușor de găsit în alte alimente. Potasiul reduce contracția vaselor de sânge, îmbunătăţind astfel tensiunea arterială. De asemenea, potasiul ajută la reglarea bătăilor inimii și previne aritmii cardiace și alte nereguli periculoase.

  • Ajută la prevenirea cancerului

Așa cum am menționat mai devreme, seleniul este un aliment cu o gamă largă de beneficii pentru sănătate, inclusiv un rol-cheie în protecția anumitor forme de cancer. Studiile recente au legat deficiența seleniului în organism de riscul crescut al apariției cancerului de prostată. Cantitățile corespunzătoare de seleniu din organism vor avea ca rezultat calități anti-metastatice și o măsură generală preventivă împotriva cancerului.

Studiile continua sa lege seleniul si de alte tipuri de cancer. Spre exemplu, este benefic pentru prevenirea cancerului pulmonar și a carcinogenezei la fumători, atunci când este combinat cu vitamina E și vitamina C.

  • Amplificarea sistemului imunitar

Calităţile naturale antioxidante ale seleniului ajută la lupta împotriva proliferării radicalilor liberi şi a altor toxine din sânge şi ale organismului. Seleniul stimulează de fapt regenerarea vitaminei C și a vitaminei E, ambele jucând părți importante în mecanismele de apărare ale organismului. În general, cuscusul poate ajuta pentru apărarea naturală a corpului.

  • Îmbunătățirea masei musculare

Seleniul are efect asupra dezvoltării masei musculare. Studiile au arătat că deficiența de seleniu este o cauză majoră a degradării musculare, precum și a oboselii anormale sau slăbiciunii generale a corpului. Consumă cuscus pentru a-ti fortifica musculatura.

shutterstock 572051059

  • Vindecarea ranilor

Vindecarea rănilor și recuperarea in urma unor intervenții chirurgicale poate fi unul dintre cele mai dificile momente pentru corpul tău. Cuscus-ul poate fi de mare ajutor pentru astfel de situaţii, deoarece oferă cantități mari de proteine. Acestea contribuie la procesul vindecării rănilor, precum și la cel al metabolismului enzimelor, care ajută la repararea rănilor, atât la nivel intern cât și la nivel extern. Cuscus-ul este o parte importantă a oricărei diete, din moment ce mai mult de 15% din corpul uman este compus din proteine, orice sursă de hrană bogată în acestea ​​reprezentând un aport bun.

  • Ajutor pentru pierderea în greutate

Persoanele care ţin urmează o dietă sunt adesea în căutarea unor surse  de alimente benefice  cu un aport scăzut de calorii. Faţă de cereale, cum ar fi orezul sau quinoa, cuscus-ul este de fapt superior, având mai puțin de 200 de calorii în fiecare ceașcă, ceea ce reprezintă mai puțin de 10% din consumul zilnic de calorii sugerat pentru adulți. Aşa cum explicam în rândurile de mai sus, cuscus-ul este benefic pentru cei care încearcă să piardă în greutate în principal prin dietă, deși proteina suplimentară pe care o oferă impulsioneaza dezvoltarea musculară.

Conținutul bogat de fibre din cuscus acționează de asemenea ca un factor de descurajare a secreției hormonului, care generează senzatia de foame.

  •  Îmbunătățirea digestiei

O singură ceașcă de cuscus conține aproape 10% din cantitatea de fibră sugerată zilnic pentru adulţi. Fiind un aliment bogat în fibre, ajută la digestia alimentelor și la sănătatea sistemului gastrointestinal.

Fibrele stimulează mișcarea peristaltică şi contracțiile musculare netede, care mișcă alimentele de-a lungul tractului digestiv. Fibrele pot funcționa, de asemenea, ca o racletă a arterelor, eliminând colesterolul LDL dăunător și ajutând la eliminarea acestuia din organism. Fibrele dietetice ajută de asemenea la stimularea absorbției și retenției colesterolului HDL (“colesterol bun”) în organism. De asemenea, reduc șansele de constipație.

Cum se prepară cuscus

Rețeta pe care ți-o propunem este de cuscus marocan, cu carne și legume. În casele marocane, prepararea cuscus-ului este o expresie a iubirii, a generozitătii și a ospitalitătii. Procesul include de multe ori mai mulți membri ai familiei. Pregătirile și gătitul vor ocupa o parte din timp, dar gătitul nu este deosebit de complicat.

shutterstock 84480043

Ingrediente

  •     300 gr cuscus
  •     5 ciocănele de pui
  •     1 cartof dulce mic
  •     2 cepe mari
  •     2 morcovi
  •     2 roșii
  •     2 dovlecei
  •     1 rădăcină de fenicul
  •     200 gr de năut prefiert
  •     1 legătură de pătrunjel
  •     2 linguri ulei de măsline
  •     5-6 linguri ulei de floarea soarelui
  •     1 lingură rasă de pudră de ghimbir
  •     1 lingură de curcuma
  •     1 linguriță de piper măcinat
  •     2 lingurițe de sare

Preparare

  1. Se încinge uleiul de floarea soarelui într-o oală, peste care se adaugă carnea de pui, ceapa, condimentele, pătrunjelul și roșiile, amestecând bine pe foc pentru 5 minute.
  2. Se pune apoi apa cât să acopere bine carnea de pui și s-o depășească cu 2-3 degete și se lasă la fiert.
  3. Se depozitează cuscus-ul într-un bol și peste el se adauga uleiul, sare și puțină apă, apoi se amestecă. Se lasă pentru 5 minute și apoi se transferă într-o strecurătoare pentru paste și se aşază deasupra oalei în care fierbe carnea.
  4. Când carnea a început să fiarbă, se adaugă morcovul și cartoful dulce.
  5. După ce cuscus-ul a stat la aburi 10 minute, se transferă din nou într-un bol cu apă, amestecând cu mâinile pentru a desface boabele. Se pune apoi la abur, din nou pentru încă 10 minute.
  6. Când morcovul este aproape fiert, se pun dovleceii, feniculul și se lasă la fiert legumele. Înainte cu 5 minute de a opri focul, se adaugă năutul prefiert.
  7. Se așază cuscus-ul pe un platou iar de jur împrejur dovleceii, morcovii și cartoful dulce. Carnea se pune în centru și deasupra ei, foile feniculului. Se așază și boabele de năut de jur împrejur. Se toarnă peste tot platoul zeama în care a fost fiartă carnea și legumele.

Iată si o variantă video a reţetei marocane:

Cuscus-ul are o aromă ușoară, care îl face extrem de versatil. Se serveşte cu diferite tipuri de mancaruri, atât dulci cât și sarate. Prepară-l cu plăcere si beneficiază de toate avantajele pe care le aduce organismului tău.

Sursa foto: Shutterstock

Total
8
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*