Dacă îți dorești un sistem imunitar brici, o minte ageră și un aspect tânăr indiferent de vârstă ar trebui să nu omiți din alimentația zilnică seleniul. Acest element chimic a fost descoperit în 1817 de către Berzelius, a fost folosit timp de peste un secol în industrie iar mai apoi a început să fie recomandat în alimentația umană, dar în cantități moderate.

Care este doza zilnică recomandată de seleniu?
Cum interacționează seleniul cu vitaminele?
Care sunt beneficiile seleniului pentru organism?
Care sunt principalele surse de seleniu?
Ce probleme apar în cazul carenței de seleniu?
Care sunt efectele excesului de seleniu?
Care sunt contraindicațiile în consumul suplimentelor cu seleniu?

Care este doza zilnică recomandată de seleniu?

Seleniul este esențial pentru buna funcționare a organismului (fiind vital unei multitudini de funcții – de la cea reproductivă la cea imunitară, precum și funcționarea normală a creierului și combaterea radicalilor liberi), însă în cantități mari poate deveni toxic. Astfel, nutriționiștii recomandă să consumi seleniu doar din alimentație (suplimentele alimentare sunt recomandate doar în cazuri foarte rare) și niciodată mai mult de 400 micrograme (mcg) pe zi. Mai jos sunt câteva recomandări privind consumul de seleniu în funcție de vârstă:

  • Copii (1 zi – 6 luni) – 15 mcg/zi.
  • Copii (7-12 luni) – 20 mcg/zi.
  • Copii (1-3 ani) – 20 mcg/zi.
  • Copii (4-8 ani) – 30 mcg/zi.
  • Copii (9-13 ani) – 40 mcg/zi.
  • Tineri (14-18 ani) – 55 mcg/zi.
  • 19-50+ ani – 55 mcg/zi (femei însărcinate – 60 mcg/zi, femei care alăptează – 70 mcg/zi).

Cum interacționează seleniul cu vitaminele?

Seleniul asigură, alături de vitamina W, funcționarea normală a tripeptidei glutation. Atunci când există o insuficiență vitaminică apar dificultăți în asimilarea seleniului.

Alături de vitamina E, seleniul asigură funcționarea normală a tripeptidei glutation, motiv pentru care o insuficiență vitaminică poate reduce semnificativ capacitatea de asimilare a seleniului.

Vitamina C, unul dintre cei mai puternici antioxidanți naturali, susține metabolizarea normală a seleniului. Atunci când vitamina C are un nivel sub doza zilnică recomandată, apar și probleme în asimilarea seleniului.

Există și o serie de interacțiuni cu vitamina D3 și complexul de B-uri, însă acestea variază de la caz la caz și depind de afecțiunea tratată prin consumul de suplimente cu seleniu (administrate doar la recomandarea doctorului).

Care sunt beneficiile seleniului pentru organism?

Seleniul este necesar în cantități mici, însă este implicat într-un număr mare de procese esențiale bunei funcționări a organismului. Mai jos sunt principalele beneficii ale seleniului.

  • Este o sursă importantă de antioxidanți

Radicalii liberi au rol în protejarea organismul de boli, însă un nivel ridicat pe o perioadă mare de tip poate duce la apariția stresului oxidativ. Seleniul susține capacitatea antioxidantă, neutralizând astfel efectul nociv al radicalilor liberi.

  • Protejează împotriva bolilor cardiovasculare

O dietă bogată în alimente cu seleniu menține inima și vasele de sânge sănătoase. Într-o analiză a peste 20 de studii, s-a constatat că o creștere de 50% a nivelului seleniului din sânge este corelată cu o reducere cu până la 24% a bolilor cardiovasculare.

Mai mult, un raport care a analizat studii care includ peste 40.000 de persoane cu boli de inimă a demonstrat că există o legătură între suplimentul de seleniu și o reducere a proteinei C-reactive (este prezentă în sânge atunci când există o inflamație în organism).

  • Reduce simptomele bolilor neuro-degenerative

Oamenii de știință cred că stresul oxidativ este unul dintre principalii factori incriminați în apariția Alzheimer, Parkinson și sclerozei multiple.

Există studii care spun, pe de o parte, că pacienții cu Alzheimer au un nivel redus al seleniului din sânge, și pe de altă parte că, seleniul din alimente și din suplimente alimentare poate avea efecte benefice asupra capacității cognitive a acestor bolnavi.

Mai mult, consumul de nuci braziliene (bogate în seleniu) este asociat unor îmbunătățiri ale funcțiilor mentale ale pacienților cu înapoiere mintală iar dieta mediteraneană, bogată în nuci și fructe de mare care conțin seleniu, este asociată unui risc mai mic de Alzheimer.

  • Susține sănătatea tiroidei

Seleniul este esențial pentru funcționarea normală a glandei tiroide. De fapt, spun cercetătorii, glanda tiroidă conține mai mult seleniu decât oricare alt organ. Seleniul este util, în acest caz, pentru a oferi protecție împotriva stresului oxidativ și are un rol important în producția de hormoni tiroidieni (tiroxină și triiodotironină) care reglează metabolismul, creșterea și dezvoltarea armonioasă a organismul.

Un studiu realizat pe 6000 de voluntari a descoperit că un nivel redus al seleniului din sânge este asociat un risc mai mari de boli autoimune și hipotiroidism.

Pe de altă parte, suplimentele cu seleniu pot avea beneficii pentru pacienții cu boala Hashimoto (o boală autoimună care afectează tiroida). Un studiu a concluzionat că administrarea zilnică a unui supliment de seleniu pe o perioadă de trei luni contribuie la reducerea anticorpilor tiroidieni, precum și la o ameliorare a sănătății persoanelor care suferă de boala Hashimoto.

Sursă foto: Pinterest

  • Stimulează sistemul imunitar

Sistemul imunitar protejează organismul împotriva bacteriilor, a virusurilor și a diverșilor paraziți. Seleniul joacă un rol vital în buna funcționare a sistemului imunitar. Capacitatea sa antioxidantă reduce stresul oxidativ care duce la reducerea inflamațiilor și întărește imunitatea.

Studiile au arătat că un nivel normal al seleniului este asociat funcționării optime a sistemului imunitar. Mai întâi, o deficiență a seleniului este asociată unui răspuns imunitar ușor încetinit. Apoi, suplimentele cu seleniu sunt asociate unui sistem imunitar puternic în cazul pacienților cu gripă, tuberculoză și hepatită C.

  • Reduce simptomele depresiei și anxietății

Seleniul are un efect asupra capacității cognitive, așadar nu este surprinzător că poate ajuta și la tratarea depresiei și anxietății. Un studiu a arătat că administrarea suplimentelor cu seleniu pe o perioadă de cinci săptămâni este corelată cu un nivel redus al depresiei, anxietății și stării de confuzie.

  • Reduce simptomele astmului

Se crede că astmul apare ca urmare a unui nivel crescut al stresului oxidativ și a inflamațiilor din organism.

Potrivit unui studiu, pacienții astmatici cu un nivel normal al seleniului din sânge aveau plămânii mult mai eficienți în comparație cu pacienții cu un nivel scăzut al seleniului.

Mai mult, pacienții cu astm care luau un supliment alimentar cu seleniu au necesitat o reducere a medicației corticosteroidiene specifice.

Care sunt principalele surse de seleniu?

Seleniul este prezent în multe alimente naturale, în cele mai multe cazuri necesarul recomandat fiind preluat din dieta zilnică. Mai jos sunt cele mai importante alimente bogate în seleniu:

  • nuci
  • alune
  • semințe (floarea-soarelui, in, chia etc.)
  • fasole
  • soia
  • usturoi
  • cereale integrale
  • pește – în special ton, cod, halibut, somon și hering
  • fructe de mare
  • ciuperci
  • ouă
  • ficat (în special, de miel și vită)
  • piept de pui
  • carne de curcan
  • șuncă
  • macaroane
  • brânză
  • iaurt
  • lapte
  • orez
  • orz
  • spanac
  • linte
  • mazăre
  • banane
  • cartofi
  • piersici
  • morcov
  • salată verde

Ce probleme apar în cazul carenței de seleniu?

O carență de seleniu reprezintă un motiv serios de îngrijorare. Persoanele cu o deficiență de seleniu au un risc mai mare de mortalitate prematură, un sistem imunitar slăbit, cancer și probleme cognitive.

Carențele de seleniu se manifestă prin slăbiciune musculară, infertilitate la ambele sexe, oboseală cronică și dureri de cap.

Este important de știut că persoanele cele mai predispuse la carențe de seleniu sunt pacienții care necesită dializă, persoanele cu HIV și cei care au boli gastrointestinale cronice (de exemplu, boala Crohn).

Care sunt efectele excesului de seleniu?

Excesul de seleniu, la fel ca lipsa acestui mineral, poate pune viața în pericol, mai mult de 400 mcg pe zi fiind interzis. Nucile sunt bogate în seleniu însă este important să le limitezi la 5-10 bucăți, 100 g fiind prea mult.

În general, excesul de seleniu apare mai ales în cazul consumului de suplimente alimentare. Mai jos sunt principalele simptome ale toxicității seleniului:

  • căderea părului
  • vărsături
  • amețeală și stare generală de rău
  • tremur
  • înroșirea feței
  • dureri musculare

În cazuri foarte rare (și severe), excesul de seleniu poate duce la atac de cord, probleme de rinichi și chiar deces.

Care sunt contraindicațiile în consumul suplimentelor cu seleniu?

Înainte de a lua suplimente cu seleniu (doar ca recomandare medicală) este important să îți informezi medicul dacă suferi de boli cronice și ce medicamente iei regulat (unele dintre ele pot interacționa cu seleniul).

Mai jos sunt principalele tipuri de medicamente care interacționează cu seleniul, putând astfel neutraliza efectul medicamentului, al seleniului sau al ambelor, și punând sănătatea în pericol:

  • Imunosupresivele – medicamentele specifice bolilor autoimune. Seleniul stimulează funcția sistemului imunitar și astfel contracarează efectul medicației. În această categorie intră medicamente precum azatioprina, basiliximab, ciclosporinele și daclizumab.
  • Anticoagulantele – acestea încetinesc formarea cheagurilor de sânge. Seleniul susține la rândul său dispariția inflamațiilor, și combinarea celor două poate duce la hemoragii prelungite. În categoria anticoagulantelor intră medicamente precum aspirina, heparina, ticlopidina și warfarina.
  • Medicamentele care scad colesterolul – suplimentele care combină seleniu cu vitamina C, E și beta-caroten pot reduce eficacitatea unor medicamente care reduc colesterolul “rău” precum atorvastatina, fluvastatina sau lovastatina.
  • Niacină (vitamina B3) – suplimentele care combină seleniu cu vitamina C, vitamina E și beta-caroten pot reduce din efectele niacinei (aceasta crește nivelul colesterolului “bun”).
  • Medicația sedativă – consumul de seleniu poate încetini procesul de digestie și absorbția sedativelor, cu eventuale efecte secundare (amețeală, probleme de memorie, agravarea simptomelor).

Seleniul este un mineral esențial pentru buna funcționare a organismului. Introducerea sa în dieta zilnică este o modalitate de îmbunătățire a sănătății și a calității vieții.

Sursa foto: Shutterstock

Total
1
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*