Năutul, cunoscut și sub numele de „fasole Garbanzo”, „Bengal gram”, „mazărea berbecilor” sau „fasolea ceci”, este una dintre cele mai vechi și utilizate leguminoase în țările din Orientul Mijlociu. Cultivat încă de acum 7500 de ani, năutul este o leguminoasă cu boabe rotunde, de culoare crem, originară din Asia Mică. În zilele noastre, năutul este consumat în întreaga lume, în special în țările africane și asiatice.

Năutul și locul său în istorie
Valorile nutriționale ale năutului
Beneficiile năutului pentru sănătate
Cum se consumă năutul
Năutul în curele de slăbire

Năutul și locul său în istorie

Năutul are un loc foarte important în istoria lumii, el fiind una dintre primele legume cultivate lângă gospodărie și folosite drept hrană. Leguminoasele comestibile precum năutul, erau populare în rândul egiptenilor, grecilor și romanilor, iar în cele din urmă au fost răspândite în toată lumea de către exploratorii spanioli.

În estul Europei a început să fie cunoscut începând cu secolul al XVII-lea, iar la noi a fost cultivat în perioada în care Dobrogea făcea parte din Imperiul Otoman. Această zonă a țării noastre era benefică pentru năut deoarece leguma crește excelent pe solurile secetoase și în zonele calde.

Este impresionant faptul că năutul se poate adapta destul de ușor la condiții vitrege, precum seceta, fiind mai rezistent decât fasolea, soia sau mazărea. În România, sunt răspândite următoarele soiuri de năut: năut galben, galben-cafeniu, galben de Moldova, năutul de Lovrin, brun-roșcat, Cicero și Gulnar.

Beneficiile nutriționale ale năutului

Năutul este un înlocuitor excelent al cărnii pentru persoanele care nu consumă carne deoarece…

  • Conține proteine

O ceașcă de năut conține aproximativ 15 grame de proteine. Acest lucru reprezintă aproximativ 26% din doza zilnică recomandată (DZR) de proteine pentru bărbați și 32% din doza zilnică recomandată pentru femei.

Acest aliment este apreciat mai ales în țările în care copiii aflați în perioada de creștere au o dietă săracă în proteine, dar este apreciat și de persoanele care nu pot sau aleg să nu mănânce carne.

  • Are un conținut ridicat de fibre

O ceașcă de năut conține 12,5 grame de fibre, ceea ce înseamnă aproximativ 50% din doza zilnică recomandată. Un procent uimitor de ridicat pentru o legumă atât de puțin luată în considerare. Fibrele ajută și la reglarea nivelului de zahăr din sânge, la prevenirea constipației și la scăderea colesterolului.

Toate aceste caracteristici joacă un rol important în menținerea unei greutăți corporale optime, în prevenirea bolilor de inimă și în scăderea riscului de diabet de tip 2. Un studiu recent arată faptul că persoanele care consumă năut în mod regulat sunt mai puțin tentate să consume gustări nesănătoase și mănâncă mai puțin în timpul meselor.

  • Conține vitamine

Năutul conține vitamine importante, mai ales din complexul B, inclusiv riboflavină (vitamina B2), vitamină ce are un rol determinant în reglarea respirației celulare și în sinteza proteinelor, acidul pantotenic (vitamina B5), esențial pentru desfășurarea funcțiilor fiziologice în condiții normale, și piridoxină (vitamina B6), vitamina care ajută la reglarea și echilibrarea nivelului de potasiu și sodiu în organism.

Acidul folic (vitamina B9) este o vitamină importantă pentru sănătatea sistemului nervos și a creierului, sănătatea cardiovasculară și sănătatea sistemului reproducător, iar o ceașcă de năut gătit conține aproximativ 90% din necesarul zilnic de acid folic.

  • Este o sursă de minerale

Năutul conține:

  • Calciu;
  • Potasiu;
  • Molibden (corpul uman are nevoie de el pentru sinteza aminoacizilor);
  • Fier;
  • Zinc;
  • Magneziu;
  • Fosfor.

Fosforul, magneziul și calciul contribuie la menținerea unei structuri osoase rezistente. Potasiul ajută la construirea musculaturii, reglează bătăile inimii, controlează echilibrul fluidelor în organism și reglează tensiunea arterială.

Beneficiile năutului pentru sănătate

Năutul are mai multe beneficii pentru sănătate, printre care:

  1. Este sățios
  2. Îmbunătățește digestia
  3. Reglează colesterolul din sânge
  4. Previne bolile de inimă
  5. Previne nașterile premature la femeile însărcinate
  6. Reduce riscul de diabet de tip 2
  7. Previne dislipidemiile
  8. Previne apariția cancerului de colon
  9. Combate constipația
  10. Previne anemiile
  11. Reduce tulburările de somn
  12. Amelioreaza simptomele afecțiunii vitiligo – Aplicarea unui unguent pe bază de năut pe zonele depigmentate controlează extinderea bolii, dar ajută și la repigmentarea pielii. Pentru a fi eficient, tratamentul trebuie aplicat pe o perioadă de cel puțin 30 de zile.
  13. Pentr nu conține gluten, năutul poate fi consumat fără griji de către cei care suferă de boala celiacă.

Cum se consumă năutul?

Năutul se poate cumpăra sub formă uscată sau la conservă. Dacă îl cumperi sub formă de boabe uscate, el trebuie clătit și apoi înmuiat în apă pentru cel puțin 12 ore înainte de a fi gătit. Timpul de fierbere al năutului este de circa o oră și jumătate. Dacă nu ai timp să îl gătești, poți opta pentru năutul la conservă.

Poți prepara salate cu năut, falafel (chiftele prăjite din făină de năut) sau couscous.  În Iran și în Afganistan, făina de năut se folosește pentru a prepara biscuiți, iar în Italia pentru a prepara produse de panificație.

Această leguminoasă poate fi folosită chiar și ca înlocuitor pentru cafea. Boabele de năut prăjite și măcinate au un efect benefic pentru sistemul digestiv și nervos. Băutura rezultată poate fi consumată chiar și de copii deoarece nu conține cofeină și este sănătoasă.

Trebuie să reținem, însă, că un consum în exces de năut poate provoca gaze.

shutterstock 1016666827

Năutul în curele de slăbire

Deoarece este bogat în fibre, dar și pentru că este foarte sățios, năutul scade pofta de mâncare. De aceea, această legumă este recomandată persoanelor care vor să slăbească, dar și persoanelor care vor să își mențină greutatea sub control.

100 de grame de năut fiert conțin 163 de calorii. Este o legumă versatilă, ce poate fi folosită într-o mulțime de rețete delicioase, are beneficii pentru sănătate și poate fi consumat chiar și de copii.  De asemenea, năutul este cunoscut și apreciat deoarece îți oferă doza zilnică de energie de care ai nevoie. De aceea, că năutul poate fi un bun înlocuitor al cafelei.

Năutul este o leguminoasă sănătoasă, sățioasă, bogată în vitamine importante și vitale. Poate fi gătit sub diferite forme, este un înlocuitor excelent al cărnii și are o mulțime de proprietăți benefice!

Sursa foto: Shutterstock

Total
2
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*