Untul de arahide a devenit foarte popular în România în ultimii ani, însă el este mai mult decât un aliment delicios și potrivit pentru micul dejun, este și un aliment sănătos.

Cum se obține untul de arahide
Ce beneficii are untul de arahide
Ce contraindicații are untul de arahide
Rețetă de unt de arahide

Cum se obține untul de arahide

Untul de arahide este o pastă realizată din alune uscate, prăjite în prealabil, ce poate avea diferite grade de procesare, rezultând un produs mai mult sau mai puțin rafinat. Sortimentele de unt de arahide pot fi bio, extra-rafinate, pot avea sau nu stabilizatori și conțin 188 calorii/2 linguri, proteine, grăsimi sănătoase, fibre, carbohidrați, vitamine și resveratrol. Atenție la etichetă și alege variantă cu cei mai puțini aditivi.

Ai nevoie de aproximativ 330 grame de arahide crude pentru a produce un borcan de unt de arahide de 400 de grame, care rezistă la frigider timp de 2-3 săptămâni.

Se poate folosi la prăjituri, batoane de cereale, dar și în sandvișuri și în smoothie-uri.

Cum se obtine untul de arahide? Arahidele sunt plantate după ultimul val de frig din aprilie, când temperatura solului se încălzeste. Semințele sunt plantate la doi centimetri adâncime și la aproximativ unu până la doi centimetri distanță.

Planta germinează în aproximativ 10 zile. Florile se formează la aproximativ 40 de zile după plantare și se polenizează. Planta de arahide este neobișnuită pentru că are flori deasupra solului, dar fructe sub pământ.

Arahidele sunt recoltate la 120-160 de zile după plantare, de obicei în septembrie și octombrie. Solul nu poate fi prea umed sau prea uscat sau arahidele se vor lipi in pamant. Agricultorii folosesc mașini pentru a tăia planta fără rădăcină. Aceasta este ridicată de pe sol și scuturată. Stă la soare timp de două până la trei zile, pentru a se usuca. După uscare, mașinile sortează arahidele.

După recoltare, arahidele sunt cântărite, clasificate și inspectate pentru a determina calitatea și valoarea acestora.Sunt curățate pentru a elimina miezurile imature și apoi împachetate în saci, cutii sau vagoane pentru livrare către producători. Producătorii de unt de arahide inspectează arahidele pentru a se asigura că au o calitate superioară și apoi le coc în cuptoare speciale. După prăjire, arahidele se răcesc rapid pentru a opri procesul de gătire, pentru a păstra o culoare uniformă și pentru a preveni pierderea de ulei.

O altă mașină freacă arahidele pentru a îndepărta stratul exterior. Acest proces este numit blanching. Sunt împărțite, curățate și sortate pentru ultima dată. În sfârșit, arahidele sunt măcinate de două ori, deoarece o măcinare lungă ar produce prea multă căldură, dăunând aromei. În primul rând, arahidele sunt măcinate singure, apoi cu ingrediente precum sare, îndulcitor și stabilizator (pentru a menține separarea uleiului).

Pentru a eticheta legal untul de arahide, acesta trebuie să conțină minimum 90% arahide fără îndulcitori artificiali, coloranți sau conservanți. Unele branduri includ îndulcitori naturali și sare, plus stabilizatori pentru prospețime. Untul natural de arahide nu are stabilizator, dar poate conține îndulcitori naturali și sare.

shutterstock 98287508

Ce beneficii are untul de arahide

Untul de arahide nu este doar gustos, dar contribuie și la sănătatea organismului:

  • Oferă energie

Untul de arahide (100 grame) conține o cantitate mare de proteine ​​(25 – 30 grame). Proteinele pe care le consumăm sunt împărțite în aminoacizi, care sunt apoi utilizați în fiecare celulă pentru a repara și construi corpul, oferind energie.

  •  Reduce nivelul de colesterol

Conținutul de grăsime din untul de arahide este aproape egal cu cel al grăsimilor din uleiul de măsline.

Grasimile nesaturate din untul de arahide ajută la scăderea nivelului de colesterol rău (lipoproteina cu densitate scăzută) și favorizează circulația unui colesterol bun (lipoproteine ​​cu densitate mare).

  •  Previne diabetul de tip II

Consumul de unt de arahide poate fi, de asemenea, benefic în reducerea riscului de diabet de tip II. Arahidele conțin nu numai proteine, ci și grăsimi nesaturate. Grăsimile nesaturate îmbunătățesc sensibilitatea la insulină. Cercetările privind consumul de unt de arahide și diabetul zaharat au arătat că un consum mai mare de unt de arahide și alte fructe cu coajă lemnoasă scade riscul de diabet de tip II.

  • Reglează imunitatea

Untul de arahide este o sursă bună de magneziu (170 mg / 100 grame). Aceasta reprezintă 42% din valoarea zilnică recomandată a magneziului. Magneziul are un rol important în dezvoltarea mușchilor, osului și imunității în organism. Magneziul ajută de asemenea la reglarea nivelului zahărului din sânge și a tensiunii arteriale. Prezența sa în organismul nostru ajută la mai mult de 300 de reacții biochimice care sunt extrem de importante pentru supraviețuire.

  •  Sursă de vitamine

Untul de arahide conține multe vitamine care ajută organismul să funcționeze corect. Vitamina A de exemplu este benefică pentru vedere, în timp ce vitamina C ajută la stimularea sistemului imunitar și vindecă ulcerele simple mai repede. Pe de altă parte, vitamina E găsită în untul de arahide este un micronutrient foarte important, necesar organismului pentru a dizolva structuri complexe de acizi grași și blocaje de grăsime din artere.

  • Proprietăți antioxidante

Untul de arahide conține proprietăți antioxidante datorită prezenței folaților, niacinei, acidului pantotenic, piridoxinei, riboflavinei și tiaminei. Unul dintre antioxidantii găsiți in el este resveratrolul. Resveratrolul este un antioxidant polifenolic, care s-a dovedit a fi eficient în combaterea anumitor tipuri de cancer, boli de inimă, boala Alzheimer, infecții virale și / sau fungice și boli nervoase degenerative.

  •  Reduce riscul de apariție a calculilor biliari

Calculii biliari sunt cauzați de excesul de greutate, dietele repetate, anumite tipuri de medicamente pentru colesterol și pilulele contraceptive. Un studiu privind consumul de arahide a fost realizat, iar rezultatele lui au arătat că, în decurs de două decenii, femeile care consumau în mod regulat unt de arahide au redus riscul de apariție a calculilor biliari.

shutterstock 582228712

  • Facilitează digestia

Arahidele și untul de arahide sunt bogate în fibre. Aproximativ 125 g unt de arahide conțin 20 g de fibre. Fibrele alimentare reprezintă una dintre cele mai importante părți ale dietei zilnice, deoarece lipsa de fibre poate poate provoca mai multe probleme de sănătate sau chiar boli precum constipația, diabetul, colesterolul și diferite afecțiuni ale inimii.

Ce contraindicații are untul de arahide

Alergiile la arahide reprezintă unul dintre principalele riscuri asociate cu untul de arahide. Simptomele ei includ vărsături, diaree, durere abdominală, anafilaxie și astm. Dacă nu este tratat, șocul anafilactic poate fi fatal.

Se recomandă consumul moderat de unt de arahide, mai ales dacă acesta este rafinat, proprietate ce poate dăuna organismului.

Rețeta de unt de arahide

Poți prepara și tu acasă untul de arahide, foarte ușor. Pentru prepararea lui ai nevoie de:

Ingrediente

  •  2 cești arahide crude, cu coajă
  •  O jumătate de lingurită de sare
  •  1-2 linguri ulei de arahide sau alt ulei
  •  1-2 linguri de miere sau alt îndulcitor

Opțional: 1-2 linguri de pudră de cacao, o jumătate de linguriță de scorțișoară sau alt condiment, o mână de chips-uri de ciocolată, câteva linguri de nutella

Preparare

  1. Incălzeste cuptorul și lasă arahidele pe o foaie de copt pană când devin ușor aurii și lucioase de la ulei (aproximativ 10 minute). Poți sări peste acest pas dacă preferi untul brut sau dacă utilizezi arahide pre-prăjite; coacerea dă untului de arahide un gust mai profund și, de asemenea, ajută la transformarea uleiurilor într-un unt neted și mai ușor.

2. Dacă ai copt arahidele, mixează-le cât sunt calde.

3. Folosește mixerul sau blenderul continuu timp de 1 minut. Oprește-te și răzuie părtile laterale și inferioare ale bolului. În acest moment, untul de arahide va arăta pietros și uscat, aproape că un couscous. Repetă mișcarea pentru încă 2 minute.

4. Adaugă sărea, uleiul, îndulcitorul și orice alte suplimente.

5. Transferă untul de arahide în recipientul de depozitare, acoperă-l și păstreaza-l la frigider. Untul de arahide poate fi utilizat imediat și se va păstra timp de câteva săptămani în frigider.

shutterstock 393933589

Sursa foto: Shutterstock

Total
3
Shares

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*