Excesul de zahăr, precum și apelarea la îndulcitori artificiali cum ar fi aspartamul sau sucroza contribuie la probleme de sănătate grave precum diabet, boli de inimă, căderea dinților, obezitate și diverse tipuri de cancer.

Alegerea unui îndulcitor natural poate fi o alternativă sănătoasă, iar nutriționiștii ne încurajează să luăm în calcul aceste produse, care nu conțin aditivi sau coloranți nocivi organismului.

Mierea
Siropul de arțar
Sirop de curmale
Sirop de cocos
Nectarul de agave
Siropul de ștevie
Melasa
Siropul de orez brun
Xilitolul
Eritriolul
Eritriolul cu ștevie
Siropul de yacon
Manitolul
Lactitolul
Taumatina
Care sunt principalele beneficii ale îndulcitorilor naturali?
Care sunt contraindicațiile?
Cât costă îndulcitorii naturali?

Îndulcitorii naturali conțin zaharuri simple ușor de digerat, procesul de prelucrare implică o intervenție industrială minimă, iar astfel produsul final nu conține elemente nocive așa cum se întâmplă, de exemplu, în cazul îndulcitorilor artificiali. Mai jos sunt principalii îndulcitori naturali.

Mierea

Mierea este probabil cel mai cunoscut îndulcitor natural. Consumată de mii de ani, aceasta conține vitamine și minerale (fier, potasiu, zinc, calciu, fosfor, riboflavină), și are proprietăți energizante, antioxidante și antiseptice. Trebuie știut că acestea sunt beneficiile mierii organice.

Mierea foarte ieftină din comerț este ultraprocesată, nutrienții fiind la un nivel minim, dacă nu absenți cu totul. Caută miere organică la târgurile de profil sau pe siteurile cu produse organice. Cel mai probabil, borcanele vor avea eticheta de producător.

Siropul de arțar

Siropul de arțar are puține calorii (260 la 100 g comparativ cu zahărul, care are 400 calorii, sau mierea cu 286 calorii). Fii atentă însă la etichete. Unele siropuri de glucoză conțin zahăr sau îndulcitori artificiali și doar 3% sirop de arțar veritabil.

O sursă excelentă de mangan, potasiu, calciu și zinc, siropul de arțar contribuie la neutralizarea radicalilor liberi și reduce oxidarea celulară. Variantele de sirop de arțar mai închise la culoare conțin mai mulți antioxidanți prin comparație cu restul siropurilor de arțar.

Siropul de curmale

Dacă siropul de arțar este folosit mai ales consumat pe pâine sau ca topping în anumite deserturi, siropul de curmale poate înlocui zahărul în prăjituri, smoothieuri, ceaiuri, cafea sau ca topping la înghețată.

Siropul de curmale conține mai mulți aminoacizi decât merele sau portocalele, precum și vitamine și minerale (vitamina A, B, C, E, magneziu, calciu, zinc, seleniu, fier). Fii atentă, însă, la cantități deoarece siropul de curmale conține aproximativ 378 calorii la fiecare 100 g.

Siropul de curmale este benefic pentru sistemul imunitar slăbit, are rol antiinflamator (esențial persoanelor cu boli cardiovasculare), are efect ușor laxativ iar vitaminele și mineralele susțin dezvoltarea armonioasă a sistemului osos.  

Siropul de cocos

Multă lume a auzit de beneficiile laptelui de cocos sau ale apei de cocos. În ultimul timp, însă, și siropul de cocos a început să fie din ce în ce mai folosit. Conținutul glicemic redus precum și conținutul nutrițional îl fac ideal pentru consumul zilnic, ca o alternativă la zahăr.

Siropul de cocos conține polifenoli, fosfor, fier, zinc, calciu, potasiu, fitonutrienți și antioxidanți. Mai mult, numărul mic de glucide contribuie, potrivit studiilor, la scăderea riscului de boli cardiovasculare în cazul pacienților diabetici.

Nectarul de agave

Nectarul de agave este unul dintre cei mai dulci îndulcitori, mai dulce cu până la 50% decât zahărul dar mai sărac din punct de vedere caloric (are doar 310 calorii la 100 g). Nectarul conține aproximativ 90% fructoză așa că excesul poate duce la apariția diabetului.

Siropul de ștevie

Ștevia este un înlocuitor perfect pentru îndulcitorii artificiali încărcați de aditivi. Ștevia este de 200-300 de ori mai dulce decât zahărul, astfel este nevoie de o cantitate minimă pentru prăjituri, sucuri, sau la cafea. De asemenea, ștevia este rezistentă la prepararea termică așa că poate fi folosită fără griji pentru prăjiturile la cuptor, de exemplu.

Melasa

Melasa este unul dintre cei mai sănătoși îndulcitori naturali. Acest lucru se datorează conținutului important de fier (o linguriță asigură 15% din doza zilnică recomandată), vitamina A și B6, minerale precum magneziu, potasiu și calciu, dar și antioxidanți. Melasa are un conținut superior de antioxidanți în comparație cu zahărul, mierea, sau siropul de porumb.

Melasa are un gust specific, foarte aromat, însă nu este pentru toată lumea. De exemplu, nu este tocmai potrivită pentru consumul alături de cereale sau întinsă pe pâine însă merge de minune ca îndulcitor al prăjiturilor gătite la cuptor sau pentru marinare.

Sursă foto: Pinterest

Siropul din orez brun

Siropul de orez este produs prin fermentarea orezului brun, proces care duce la “spargerea” boabelor de orez. Lichidul obținut este încins până capătă consistență crescută. Siropul de orez este folosit mai ales dacă prepari batoane de cereale acasă sau pentru a îndulci plăcintele de fructe. Trebuie spus că siropul de orez are un conținut de nutrienți redus și un indice glicemic mare (98 din 100), fapt care îl face nerecomandat diabeticilor sau persoanelor care vor să slăbească.

Xilitol

Xilitolul este unul dintre cei mai aclamați înlocuitori ai zahărului, având o capacitate de îndulcire foarte asemănătoare. Deși are un conținut redus de vitamine și minerale, susține absorbția calciului și a complexului de vitamine B. Indicele glicemic mic îl face ideal pentru consum chiar și de către diabetici. Este bine de știut că acest îndulcitor este foarte toxic pentru câini. De asemenea, excesul duce la vărsături și diaree.

Eritriolul

Eritriolul este extras din zahărul natural și este folosit mai ales pentru a îndulci băuturile. Conține antioxidanți și are un indice glicemic apropiat de zero, fiind unul dintre cele mai recomandate îndulcitoare naturale pentru diabetici. Eritriolul are aproximativ 24 calorii la 100 g și nu afectează în mod negativ nivelul zahărului din sânge sau al colesterolului. Deși nu afectează rinichii, excesul poate duce la vărsături și stări de rău.  

Eritriolul cu ștevie

Eritriolul cu ștevie este ideal atât pentru persoanele care au nevoie de un regim special fără zahăr cât și pentru persoanele care au adoptat un stil de viață sănătos. Are puține calorii și glucide, este aromat, și rezistă la fierbere, coacere, sau prăjire.

Siropul de yacon

Siropul de yacon este extras din planta cu același nume din munții Anzi din America de Sud. Acest produs este popular mai ales rolului său în procesul de slăbire. Este bogat în fructooligozaharide, care reglează nivelul bacteriilor bune din intestine. Evită abuzul de sirop de yacon deoarece duce la probleme digestive.

Manitol

Manitolul este un alt îndulcitor natural recunoscut pentru conținutul caloric redus (160 calorii la 100 g față de zahăr care are aproximativ 400 calorii). Manitolul este consumat mai ales de diabetici deoarece reduce riscul de creștere a nivelului zahărului din sânge după ingerarea de glucide. Este unul dintre cele mai folosiți îndulcitori din produsele fără zahăr.

Lactitol

Lactitolul a fost descoperit în 1920 și începând cu anul 1980 a început să fie folosit pe scară largă ca înlocuitor pentru zahăr dar și pentru a da gust produselor cu un conținut redus de calorii. În general, lactitolul este folosit pentru a îndulci ciocolata de casă, înghețata, dulciurile la cuptor, prăjiturile fără coacere.

Taumatina

Taumatina este un îndulcitor natural extras din arborele Thaumatococcus daniellii, care crește în vestul Africii. Poate fi folosit la îndulcirea băuturilor, a prăjiturilor fără coacere sau a preparatelor la cuptor.

Este de 2000-3000 ori mai dulce decât zahărul (și are un conținut caloric similar), iar astfel nu este nevoie de cantități mari la gătit.

Care sunt principalele beneficii ale îndulcitorilor naturali?

Tot mai multă lume alege îndulcitorii naturali dintr-un motiv foarte simplu: sunt mult mai puțin toxici decât zahărul sau îndulcitorii artificiali, care cresc riscul de obezitate, diabet, boli de inimă și probleme cognitive.

Mulți îndulcitori au un conținut redus caloric și glucidic care îi fac ideali atât pentru bolnavii de diabet cât și pentru persoanele preocupate de sănătatea lor.

Care sunt contraindicațiile?

Atunci când vine vorba de îndulcitori naturali, contraindicațiile apar mai ales atunci când vorbim de excese. Acestea duc la probleme digestive caracteristice celor mai multe cazuri de exces alimentar (indigestie, vărsături, diaree etc.).

De asemenea, trebuie să fii atentă la etichetă. Nu toți îndulcitorii sunt la fel de naturali cum se precizează pe “coperta” etichetei. Unii conțin adaos de fructoză sau îndulcitori artificiali.

În plus, unele etichete precizează numărul de calorii per gram și nu pe 100 g: astfel, 4 grame de glucide la un gram de produs pare puțin însă atunci când calculezi pentru 100 g de produs obții 400 calorii, un număr similar conținutului caloric al zahărului. Acest lucru ar fi de dorit doar în cazul îndulcitorilor care au o putere de îndulcire de minim 100-200 de ori mai mare ca a zahărului (deci vei folosi o cantitate foarte mică).

Cât costă îndulcitorii naturali?

De regulă îndulcitorii naturali de calitate sunt destul de scumpi, însă având în vedere că sănătatea este în joc, prețul trece pe locul al doilea. Mai jos este o listă cu prețuri orientative pentru fiecare tip de îndulcitor natural.

  • Miere – un borcan de 500 g de miere bio are un preț de pornire de 20 lei
  • Sirop de arțar – un borcan de 250 g ajunge la aproximativ 21 lei
  • Sirop de curmale – 350 g costă aproximativ 23 lei
  • Sirop de cocos – 250 ml costă în jur de 40 lei
  • Nectar de agave – 250 ml costă aproximativ 26 lei
  • Sirop de ștevie – costul pornește de la 17 lei pentru 50 ml
  • Melasa – prețul aproximativ este de 21 lei pentru 450 g
  • Sirop de orez – un borcan de 400 g are un preț de 20 lei
  • Xilitol – un kilogram are un preț de pornire de 40 lei
  • Eritriol – o cantitate de 450 g costă aproximativ 61 lei
  • Eritriol cu ștevie – 1 kg costă aproximativ 71 lei
  • Sirop de yacon – un borcan de 250 ml costă în jur de 50 lei
  • Manitol – 500 g costă aproximativ 100 lei
  • Lactitol – poate fi cumpărat doar din afara țării și costă în jur de 10 dolari per kilogram
  • Taumatină – la fel, poate fi procurată de pe site-urile internaționale și are un preț de pornire de 20 euro pentru 100 ml.

Îndulcitorii naturali pot fi o soluție alternativă pentru a compensa lipsa zahărului din alimentație. În dulciuri, sucuri, sau limonade, aceștia dau savoare, și în unele cazuri aduc beneficii reale sănătății.

Sursa foto: Shutterstock

Next Article

Implantul dentar – o ultimă soluție pentru a ne păstra zâmbetul intact. Ce presupune, ce avantaje are și care sunt costurile

View Post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*