Date generale
Compoziţia uleiului de cocos
De ce este uleiul de cocos atât de sănătos
Beneficii ale uleiului de cocos
Cum alegi cel mai bun ulei de cocos
Moduri inventive de întrebuinţare a uleiului de cocos în alimentaţie
Cum foloseşti în gospodărie uleiul de cocos
Uleiul de cocos: contraindicaţii

Doctor Oz recomandă uleiul de cocos virgin presat la rece sau macerat atât pentru uz intern, cât şi pentru aplicări externe şi promite beneficii vizibile, confirmate de celebrităţi precum Miranda Kerr, Gwyneth Paltrow sau Angelina Jolie.

1. Date generale

Doctorul Weston A. Price documentează în cartea sa, „Nutriţia şi degenerarea fizică”, faptul că, pe măsură ce îmbătrânim, şi inima se schimbă. El a analizat dietele din diferite părţi ale lumii şi a ajuns la concluzia că locuitorii din insulele Mării Sudului, mari consumatori de ulei de cocos, aveau cea mai mică rată de boli cardiovasculare din lume, aproape inexistentă.

În plus, populaţia Tokelauans, care trăieşte în zona Pacificului de Sud, foloseşte nucile de cocos pentru a acoperi 60% din necesarul zilnic de calorii, iar India, Sri Lanka, Thailanda şi Filipine se numără printre principalii producători.

2. Compoziţia uleiului de cocos

Uleiul de cocos este de obicei fabricat din copra, miezul de cocos uscat, care este aplicat într-o presă hidraulică încălzită, pentru a fi extras mai uşor. Uleiurile reprezintă mai mult de 60% din greutatea uscată a nucilor de cocos şi, înainte de a fi comercializate, sunt rafinate şi albite.

Compoziţia uleiului de cocos constă în:

– Acizi graşi saturaţi: predomină, cu 40%, acidul lauric, urmat de acidul capric, acidul caprilic, acidul miristic şi acidul palmitic.

– Acizi graşi polinesaturaţi: acidul linoleic.

– Acizi graşi mononesaturati: acid oleic.

– Polifenoli: aroma şi gustul uleiului de cocos şi ale uleiului virgin de cocos sunt date de acidul galic.

– Anumiţi derivaţi ai acizilor graşi cum ar fi betaine, etanolamida, etoxilați, esteri graşi, polisorbaţi graşi, monogliceride şi esteri polioli.

– Cloruri grase, sulfat de alcool gras, ca derivaţi ai alcoolilor graşi.

– Vitamina E, vitamina K şi minerale, cum ar fi fierul.

3. De ce este uleiul de cocos atât de sănătos

Uleiul de cocos este foarte sănătos pentru că include trei tipuri de acizi benefici organismului uman: acidul caprilic, acidul lauric şi acidul capric.

  • Acidul caprilic

Acidul caprilic este un acid gras care are proprietăţi antibacteriene şi antiinflamatorii. Este recomandat în cazul infecţiilor tractului urinar, candidei şi contribuie la întărirea sistemului imunitar. Acidul caprilic se foloseşte şi pentru remedierea problemelor digestive, prin reducerea numărului bacteriilor intestinale „rele” şi stimularea dezvoltării de bacterii intestinale „bune”. Poate ameliora şi infecţiile pielii sau acneea.

  • Acidul lauric

Acidul lauric, prezent în nuca de cocos şi în cele ale palmierilor, precum şi-n laptele matern sau cel de vacă, este cunoscut pentru abilitatea sa de a stimula metabolismul şi de a întări sistemul imunitar, însă efectele sale antimicrobiene îl recomandă ca tratament pentru acnee. Acidul lauric face parte din compoziţia produselor anticelulitice (contribuie la blocarea procesului de stocare a noii grăsimi în organism) şi calmează infecţiile pielii, eczemele şi psoriazisul.

Protejează organismul împotriva viruşilor, răcelilor şi gripelor şi poate reduce eritemul (roşeaţa) şi descuamarea pielii, fără a avea şi efecte adverse.

4. Beneficii ale uleiului de cocos

Proprietăţile uleiului de cocos îl recomandă în cazul mai multor afecţiuni.

  •  Recomandări generale

Iată care sunt principalele beneficii:

Calităţi antifungice – luptă împotriva candidozei, cum am menţionat anterior;

Protecţie cardiovasculară (combaterea bolilor de inimă) – uleiul de nucă de cocos reglează de fapt nivelul colesterolului din sânge, precum şi nivelul trigliceridelor şi, prin urmare, ajută la prevenirea bolilor de inimă şi la tratarea lor, în ciuda faptului că a fost asociat cu influențarea nivelului colesterolului, din cauza grăsimilor saturate conținute;

Detoxifiere – cel mai bun tip de ulei de nucă de cocos care se utilizează pentru detoxifiere este uleiul de cocos virgin organic neprelucrat. Acest tip de ulei ar trebui să fie complet nerafinat, nepresat în exces sau răcit, nealbit şi neparfumat. Începe-ţi ziua cu două linguriţe de ulei de cocos şi păstrează obiceiul timp de o săptămână.

Menţinerea sănătăţii glandei tiroide – uleiul de cocos este incredibil de stabil şi, prin urmare, nu încarcă corpul cu stres oxidativ, cum fac de obicei uleiurile vegetale; uleiul de nucă de cocos nu trebuie, de asemenea, să fie „defalcat” de enzime;

Accelerarea arderii grăsimilor – studiile arată că acizii prezenți în uleiul de cocos intensifică procesul de  slăbire, mai ales la bărbaţi;

Efect regenerator – uleiul de nucă de cocos are efect emolient şi hidratant natural, menţinând pielea bine hidratată, foarte elastică şi mai puţin predispusă la îmbătrânire prematură. În plus, conţine niveluri ridicate de antioxidanţi care ajută pielea să lupte împotriva radicalilor liberi care pot afecta celulele pielii şi pot provoca îmbătrânirea timpurie.

Sănătatea părului – acest ulei a fost folosit de secole pentru frumusețea părului, iar compoziţia sa unică de grăsimi îl face deosebit de benefic pentru anumite tipuri de păr. Utilizaţi-l ca o mască pentru păr, în produse create acasă.

Concentrare – studiile arată că uleiul de cocos contribuie la concentrare şi la obținerea performanţei mentale;

Creşterea masei musculare – uleiul de cocos stimulează eliberarea insulinei de către pancreas, hormon ce ajută la creşterea masei musculare;

Reducerea grăsimii abdominale – cercetătorii au investigat efectele uleiului de nucă de cocos asupra femeilor cu obezitate abdominală. Studiile au arătat că grupurile-țintă care au primit zilnic suplimente de ulei de nucă de cocos au prezentat o scădere semnificativă a circumferinței taliei, în timp ce grupurile care au primit ulei de soia sau un ingredient placebo nu au prezentat o astfel de transformare;

Scade pofta de mâncare – s-a dovedit că uleiul de nucă de cocos creşte nivelul saturației, ceea ce înseamnă că te simţi mai plin o perioadă mai lungă de timp, reducând astfel consumul zilnic de calorii. În urma studiilor realizate pe animale, cercetătorii au descoperit că alimentaţia care conține acizi graşi cu lanţ lung este asociată cu un consum mai mare de alimente, în timp ce dietele similare cu acizi graşi cu lanţ mediu, precum uleiul de cocos, au fost corelate cu un consum mai mic de alimente.

  • Uleiul de cocos, bun pentru Alzheimer

În 2008, doctorul Mary Newport, neonatolog din Florida, SUA, a început să-i administreze soţului său, diagnosticat cu Alzheimer, patru linguriţe de ulei de cocos zilnic. Examenul clinic a arătat o îmbunătăţire a stării acestuia, iar trei ani mai târziu, Newport a publicat o carte despre cum acest tip de ulei poate fi tratamentul ideal pentru boala de care suferea şi soţul ei.

shutterstock 263429684

5. Cum alegi cel mai bun ulei de cocos?

În forma sa cea mai pură, uleiul de cocos este sănătos pentru corpul tău. Dar nu toate uleiurile de cocos sunt pure. Unele sunt amestecate cu alte uleiuri sau sunt modificate din considerente comerciale cu substanţe chimice potenţial toxice. Popularitatea uleiului de cocos a dus la inventarea şi dezvoltarea multor tipuri diferite de produs. Nu toate aceste tipuri variate sunt rele, dar nu toate pot servi nevoilor organismului.

  • Ulei de nucă de cocos virgin

Uleiul de cocos virgin este uleiul derivat din miezul de nucă de cocos matură. Este uleiul bun, gras, care vine ca urmare a prelucrării miezului natural. Nu sunt necesare substanţe chimice pentru a extrage toată substanţa. Cu siguranţă vei beneficia de cele mai multe avantaje din utilizarea acestuia.

  •  Ulei de cocos extravirgin

Uleiul de cocos extravirgin nu este altfel decât uleiul de nucă de cocos virgin, doar marketingul pentru el este diferit. Avantajele sunt similare.

  • Ulei de cocos rafinat

Acest ulei de cocos nu este cel mai curat din toate opţiunile pe care le ai la dispoziţie, dar este favoritul, deoarece oferă toate avantajele uleiului de nucă de cocos, fără gustul distinctiv ce poate fi neplăcut. Este, de asemenea, mai puţin periculos pentru cei cu alergii.

Rafinat nu înseamnă neapărat că au fost adăugaţi uleiului aditivi nesănătoşi. Atât timp cât uleiul de nucă de cocos este presat natural sau macerat, cu siguranţă nu te expui la substanţe chimice nocive.

  •  Ulei de nucă de cocos lichid

Uleiul de cocos lichid rămâne în stare lichidă la temperatura camerei, în timp ce uleiul de nucă de cocos natural nu-și păstrează această calitate. De aici, îţi poţi da seama că nu este chiar natural.

Uleiul de cocos lichid este procesat pentru a-şi atinge caracteristicile unice, iar unele aspecte-cheie ale uleiului de cocos sunt eliminate. Unul dintre acestea este acidul lauric, o grăsime foarte sănătoasă, găsită în cele mai multe forme de ulei de cocos.

  • Ulei de cocos RBD

Acesta este cel mai puţin benefic, produs din nuca de cocos de pe piaţă. RBD înseamnă rafinat, albit şi parfumat. La fel ca uleiul de cocos rafinat, acest ulei nu are gust de cocos.

6. Moduri inventive de întrebuinţare în alimentaţie

Uleiul de cocos poate fi introdus în alimentaţie în stare pură, două linguriţe la începutul zilei. Însă dacă ţi se pare dificil acest lucru, fie din cauza gustului sau a rutinei tale matinale, poţi integra ingredientul în diferite reţete.

– Uleiul de cocos ca înlocuitor de unt – încearcă recomandarea la prăjituri sau chiar în popcorn;

– Ciocolată de casă cu ulei de cocos – Andreea Raicu propune o reţetă uşoară, cu doar 150 g de ulei de cocos;

– în smoothie-uri – adaugă în blender o linguriţă de ulei de cocos, iaurt sau kefir, fructele preferate şi vei beneficia de avantaje, fără un gust pregnant.

7. Uleiul de cocos folosit în gospodărie

Dacă ai o problemă casnică şi ai la îndemână uleiul de cocos, e foarte probabil să o poţi ameliora cu ajutorul său. Astfel, uleiul de cocos:

1. curăță rugina – pune puţin ulei peste zona ruginită, lasă preţ de una-două ore aşa şi apoi clăteşte cu apă caldă;

2. păstrează ascuţite cuţitele blenderului mai mult timp – un strat subţire de ulei de cocos menţine lamele ascuţite mai mult timp;

3. funcţionează ca pastă de dinţi – combină bicarbonat de sodiu cu ulei de cocos pentru o pastă naturală, fără chimicale; nu folosi însă amestecul foarte des pentru că bicarbonatul folosit în exces poate dăuna smalţului dinţilor;

4. se foloseşte ca deodorant – aceeaşi combinaţie menţionată anterior poate funcţiona şi pentru îndepărtarea mirosurilor neplăcute ale corpului;

5. poate înlocui o loţiune hidratantă – încălzeşte în palme uleiul şi aplică-l direct pe piele;

6. se foloseşte ca tratament anticelulitic – masează-ţi picioarele cu el, folosind mişcări circulare. Repetă această operaţiune în fiecare seară.

7. înlocuieşte gelul de duș – te asiguri astfel că nu aplici chimicale pe pielea ta;

8. soluţie pentru mobilă – va oferi strălucire oricărui obiect de mobilier;

9. cremă pentru încălţăminte – pune puţin ulei pe o cârpă moale şi freacă suprafaţa pantofilor, foarte uşor.

8. Uleiul de cocos: contraindicaţii

Chiar dacă beneficiile uleiului de cocos sunt nenumărate, există însă şi cazuri în care administrarea lui trebuie limitată. El poate provoca efecte secundare:

  • Diaree – pentru că este folosit adesea împotriva bacteriilor interne, poate leza temporar flora intestinală, provocând indigestii; pentru a te asigura că-l tolerezi, ia doar o cantitate mică;
  • Acnee – uleiul de nucă de cocos combate acneea, însă dacă pielea este foarte grasă, o poate accentua;
  • Colesterol crescut – nivelul de grăsimi saturate este mai mare decât al altor uleiuri (de măsline sau floarea-soarelui), motiv pentru care poate provoca creşterea colesterolului, chiar dacă creşte şi nivelul colesterolului bun;
  • Alergii – uleiul de cocos provoacă alergii dacă cineva este sensibil la acesta, chiar dacă nu este un lucru comun. Unele din reacţiile alergice includ greaţă, erupţii cutanate, eczeme, urticarie, vărsături sau șoc anafilactic.

Se recomandă administrarea moderată pentru femei însărcinate sau care alăptează şi pentru copii.

shutterstock 592176845Uleiul de cocos virgin este o sursă ideală pentru menţinerea sănătăţii, atât timp cât este inclus într-o dietă recomandată de un specialist sau aplicată conform unor indicaţii documentate. Experimentează efectele lui şi bucură-te de starea de bine pe care ţi-o oferă.

Sursa foto: Shutterstock

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*