Căderea părului face parte din viața de zi cu zi a fiecăruia. Firele de pe parchet și scurgerea de la duș înfundată sunt semne ale acestui fenomen pentru orice purtător de păr. Cei mai mulți dintre noi pierd în medie 80 de fire de păr pe zi, însă atunci când acest număr este depășit putem începe să ne facem griji.

Care sunt cauzele căderii părului?
Ce afecțiuni sunt asociate căderii părului?
Ce medicamente cresc riscul de cădere a părului?
Ce este alopecia și în ce constă ea?
Ce poți consuma pentru a avea păr frumos și sănătos?
Cum poți combate căderea părului?
Ce poți face pentru a preveni căderea părului?

Care sunt cauzele căderii părului?

Căderea abundentă a părului (peste 100 fire pe zi) apare atunci când ciclul de creștere al părului este întrerupt sau când foliculii de păr (piloși) sunt distruși.

Acest lucru poate fi cauzat de mai mulți factori, mai jos fiind enumerați cei mai frecvenți:

  • Istoricul familial – atât în cazul femeilor cât și al bărbaților ereditatea joacă un rol important. Căderea părului are loc treptat, pe măsură ce organismul îmbătrânește. În cazul bărbaților apar “pete” de chelie, iar în cazul femeilor firele de păr încep să se subțieze.
  • Schimbări hormonale – pe termen scurt căderea părului poate fi cauzată de schimbările hormonale care apar pe durata sarcinii, după sarcină sau după menopauză.
  • Terapia cu radiații în zona capului.
  • Un eveniment stresant – șocurile fizice sau emoționale pot provoca subțierea părului la câteva luni de la eveniment. În acest caz căderea părului este temporară.
  • Anumite tratamente la salon – timpul excesiv petrecut la salon, precum și aplicarea fără pauze a produselor de hairstyling pot contribui la căderea părului. De asemenea, tratamentele care implică ulei fierbinte sau alte temperaturi ridicate pot duce la inflamarea foliculilor piloși. Dacă apar cicatrici, pierderea părului poate deveni permanentă.

Ce afecțiuni sunt asociate căderii părului?

Nu trebuie uitate nici cauzele medicale asociate căderii părului. Există o serie de afecțiuni ale căror simptome includ și acestă problemă neplăcută. În plus, anxietatea resimțită ca urmare a pierderii părului duce, invariabil, la o pierdere mai pronunțată a podoabei capilare (pe fond de stres). Mai jos sunt câteva dintre ele:

  • Lupus – căderea părului poate apărea ca urmarea a inflamației (asociate bolii) care înconjoară foliculii de păr. De asemenea, căderea părului poate fi o consecință a medicației imunosupresoare împotriva lupus.
  • Alopecia areata – o boală autoimună care afectează pielea și scalpul provocând căderea părului.
  • Probleme tiroidiene – o tiroidă prea activă sau prea pasivă crește riscul.
  • Cancer – părul cade în cazul bolnavilor de cancer mai ales ca urmare a chimioterapiei.
  • Tulburări de alimentație – anorexia și bulimia stresează organismul și îl privează de substanțe nutritive care ar trebui să contribuie la creșterea sănătoasă a părului.
  • Sindromul ovarelor polichistice – o afecțiune hormonală care duce la subțierea și apoi căderea părului.
  • Tricotilomania – este o afecțiune pe fond nervos (cu cauze necunoscute) care determină o persoană să își smulgă părul din cap sau firele de la sprâncene; de regulă apare în momentele stresante.

Ce medicamente cresc riscul de cădere a părului?

Pe lângă boli și anumite medicamente pot duce la căderea părului. În cazul în care acestea nu tratează o boală cronică, evitarea medicamentului va însemna și stoparea căderii părului. Mai jos sunt medicamentele care cresc cel mai mult riscul de cădere a părului.

  • Vitamina A
  • Medicația antiacneică – izotretinoina, un derivat al vitaminei A, precum și tretinoina (cunoscută și ca Retin-A) pot cauza căderea părului. Pentru a evita acest lucru, vorbește cu dermatologul, care îți poate recomanda o alternativă.
  • Antibioticele – consumul regulat de antibiotice poate duce la subțierea firului de păr și, în timp, la căderea sa. Antibioticele reduc din vitamina B din sânge (această vitamină este esențială pentru menținerea unui păr sănătos).
  • Medicația antifungică – cercetătorii au descoperit o legătură între voriconazol și alopecie (căderea cronică a părului).
  • Anticoagulantele (de exemplu heparină sau warfarină) – căderea părului poate apărea la trei luni de la începerea tratamentului.
  • Medicamente care scad colesterolul – în special simvastatina și atorvastatina cauzează căderea părului.
  • Medicamentele imunosupresive (tratează boli autoimune precum lupus sau artrită reumatică) – în acestă categorie intră metotrexatul, leflunomida, ciclofosfamida și etanerceptul.
  • Medicația anticonvulsivă – în special acidul valproic și trimetadiona.
  • Medicația pentru hipertensiune arterială – de exemplu, metroprolol, timolol, enalapril sau captopril.
  • Antidepresive precum sertralină, amitriptilină, sau fluoxetină.
  • Medicația pentru slăbit poate duce la căderea părului. Încă nu se știe dacă părul cade ca urmare a medicamentelor sau prin asocierea lor cu o dietă săracă în nutrienți.
  • Medicația pentru gută (lopurin sau ziloprim).
  • Chimioterapia –  în acest caz este posibilă și căderea părului de pe corp, a genelor și a firelor din păr din sprâncene.
  • Medicația împotriva malariei.
  • Medicația pentru boala Parkinson.
  • Contraceptivele orale.

Ce este alopecia și în ce constă ea?

Alopecia este un termen medical care se referă la căderea cronică a părului, atât din scalp cât și în alte regiuni ale corpului. Alopecia poate fi de mai multe tipuri.

  • Alopecia involuțională – Este o formă care apare natural odată cu trecerea anilor. Firele de păr încep să se subțieze, foliculii de păr nu mai “funcționează” ca odinioară iar părul devine mai rar.
  • Alopecia androgenică – Are cauze genetice, putând afecta ambele sexe. Bărbații pot resimți efectele încă din tinerețe (în jurul vârstei de 20 ani) – apar “pete” de chelie în vârful capului. La femei boala debutează în jurul vârstei de 40 ani și se manifestă prin subțierea firelor de păr.
  • Alopecia areată – Este declanșată la copii și adolescenți putând duce la chelie completă. Din fericire boala dispare în 90% dintre cazuri după câțiva ani.
  • Alopecia universală – Constă în căderea totală a părului, inclusiv genele, sprâncenele și părul pubian.
  • Efluviu telogen (telogen effluvium) – Reprezintă o formă temporară de alopecie care apare ca urmare a schimbărilor care afectează ciclul de creștere al părului. Părul începe să se subțieze iar apoi cade.
  • Alopecia cicatrizantă – Se referă la pierderea permanentă a părului. Afecțiunea apare ca urmare a existenței unei inflamații sau boli ale pielii care duce la cicatrizarea scalpului, fapt care determină distrugerea posibilității de regenerare a părului. Coafurile prea strânse contribuie, de asemenea, la inflamarea foliculilor piloși.

Ce poți consuma pentru a avea păr frumos și sănătos?

Una dintre cele mai ușoare și sigure metode de a combate pierderea (temporară a) părului este legată de consumul de alimente bogate în vitamine, minerale și alte substanțe nutritive.

  • Acidul folic – Este o formă a vitaminei B necesară regenerării celulare. Cele mai bune surse de acid folic sunt fasolea uscată, ouăle, legumele verzi (salata verde, varza kale, spanacul etc.), portocalele, bananele, avocado.
  • Biotina – Cunoscută și sub numele de vitamina B7, biotina contribuie la creșterea sănătoasă a părului. Cele mai mari cantități de biotină se găsesc în nuci, linte și ficat de pui.
  • Acizii grași esențiali Omega 3 și Omega 6 – Aceștia luptă împotriva inflamațiilor (care duc, în timp, la căderea părului) și hrănesc pielea în profunzime. Aceste grăsimi sănătoase se găsesc mai ales în carnea de pește, tofu, nuci, cereale integrale, semințe de dovleac.
  • Vitamina C – Contribuie la producția de colagen, o proteină cu rol în creșterea părului. De asemenea, vitamina C facilitează absorbția fierului, un mineral esențial creșterii părului. Vitamina C se găsește în fructe de pădure, ardei iute și citrice.
  • Vitamina D – Un nivel scăzut al acestei vitamine a fost legat de apariția alopeciei. Mai mult, consumul alimentelor bogate în vitamina D susține dezvoltarea de noi foliculi. Vitamina D este prezentă în carnea de pește, ciuperci, lapte, cereale integrale.
  • Vitamina E – Potrivit studiilor, consumul de vitamina E susține o creștere a părului cu până la 34,5% mai mare după un consum pe o perioadă de cel puțin 8 luni. Semințele de floarea-soarelui, migdalele, spanacul și avocado reprezintă surse bogate de vitamina E.
  • Fierul – Esențial pentru transportul de oxigen, acesta este important și pentru creșterea părului. Cele mai bogate alimente în fier sunt fructele de mare, ouăle, carnea roșie, spanacul și lintea.
  • Zincul – Necesar creșterii părului și reparării foliculilor inflamați. Studiile au arătat că suplimentele pe bază de zinc contribuie la creșterea părului. Consumul alimentelor bogate în zinc este la fel de eficient, cele mai bune surse fiind carnea de vită, spanacul, cerealele integrale și semințele de dovleac.
  • Proteinele – Firele de păr au un conținut majoritar proteic, astfel deficiențele putând duce la subțierea firelor și căderea părului. Lista de alimente bogate în proteine include pieptul de pui, migdalele, carnea de pește, quinoa, fructele de mare și lintea.

Cum poți combate căderea părului?

În funcție de cauza și de gravitatea alopeciei, căderea părului poate fi combătută pe cale naturistă (cazurile temporare, ușoare) sau medicamentoasă (alopeciile cronice).

Naturist

Există mai multe tratamente naturiste care au fost dovedite ca având efecte pozitive în stimularea creșterii sănătoase a părului. Mai jos sunt câteva dintre ele.

  • Uleiul de ricin – Încălzește puțin 2-3 linguri de ulei de ricin. Aplică-l pe scalp prin masaj ușor, acoperă părul și lasă peste noapte. A doua zi spală părul în mod normal. Repetă procesul de 2-3 ori pe săptămână. Masajul cu acest ulei stimulează rădăcinile firelor de păr, hrănește firele de păr datorită acizilor grași conținuți și previne apariția mătreții (care inhibă creșterea normală a părului).
  • Ulei de cocos – Masează scalpul cu 1-2 linguri de ulei, lasă timp de 5 ore apoi spală părul cu șamponul preferat. Uleiul de cocos hrănește firul de păr, îl menține hidratat și stimulează creșterea părului.
  • Oțetul de mere – Amestecă 1-2 linguri de oțet de mere cu 200 ml apă la temperatura camerei. Clătește părul după spălare cu această soluție, masând scalpul timp de 1-2 minute. Clătește apoi părul cu apă curată. Oțetul de mere echilibrează nivelul pH-ului, elimină microbii care pot cauza căderea părului și stimulează circulația. Aplică soluția cu oțet de mere de 1-2 ori pe săptămână.
  • Gelul de aloe vera – Aplică 1-2 linguri de gel de aloe vera pe scalp și masează 1-2 minute. Lasă să acționeze pentru 20 minute apoi spală părul cu șampon. Acest tratament susține creșterea părului și ar trebui realizat de 2-3 ori pe săptămână.
  • Mască de ceapă – Pune la storcătorul de fructe o ceapă medie. Amestecă sucul cu o lingură de miere. Aplică amestecul rezultat, cu ajutorul unei dischete demachiante, pe scalp. Lasă să acționeze timp de 30 minute apoi spală părul cu șampon. Masca se aplică 1-2 ori pe săptămână și ajută la regenerarea părului și tratarea alopeciei areate.
  • Ghimbirul – Dă pe răzătoare o rădăcină medie de ghimbir, amestecă timp de 1-2 minute cu două linguri de ulei de măsline sau jojoba, apoi aplică pe scalp amestecul. Masează timp de 2-3 minute apoi lasă să acționeze 20-30 minute. Spală părul normal. Ghimbirul conține compuși care stimulează creșterea părului, primele efecte apărând după două săptămâni (tratamentul se aplică 1-2 ori pe săptămână).
  • Mască de cafea – Amestecă două lingurițe de cafea măcinată cu o lingură de miere și o lingură de ulei de măsline. Aplică amestecul pe scalp și lasă să acționeze timp de 20 minute. Spală părul cu șampon. Cafeina din cafea promovează creșterea părului, iar uleiul de măsline și mierea hrănesc, hidratează și combat problemele de piele.

Medicamentos

În cazul alopeciei cronice, medicamentele pot încetini căderea părului sau menține sănătatea firelor de păr, însă nu există un tratament medical care să transforme părul peste care au trecut anii. Astfel, pentru a crea iluzia de podoabă capilară mulți apelează la peruci, implant, extensii de păr sau tatuaje (mai ales pentru sprâncene).

Cu toate acestea, unele persoane ar putea beneficia de pe urma efectelor unor medicamente.

  • Minoxidil – Se găsește sub formă de creme și trebuie aplicată pe scalp. În unele cazuri a stimulat creșterea părului la persoanele care au chelie. Acest medicament are efect mai ales asupra alopeciei la tineri. Miloxidilul acționează asupra foliculilor de păr reducându-le tendința de închidere. Crema trebuie aplicată de două ori pe zi pe termen nedeterminat (la întreruperea tratamentului căderea părului va continua). În cazuri rare a produs iritații.
  • Finasteridă – Tratează chelia bărbaților de peste 50 ani. Medicamentul blochează formarea unor hormoni care pot duce la pierderea părului. Finasterida este sub formă de pastile și trebuie luată o dată pe zi. Medicamentul nu este recomandat femeilor care vor să rămână însărcinate deoarece poate produce defecte la naștere.
  • Spinolactonă – O alternativă la Finasteridă care poate fi luată și de femei
  • Corticosteroizi – Sunt recomandați mai ales în cazul alopeciei care apare ca un simptom al bolilor autoimune. Corticosteroizii sunt consumați sub formă de picături sau medicament injectabil. Din nefericire, cel mai folosit corticosteroid în cazurile de alopecie este prednisonul care are efecte secundare precum dezechilibre metabolice și menstruale, îngrășare și acnee.

Ce poți face pentru a preveni căderea părului?

Căderea părului poate fi prevenită mai ales în cazurile care nu au o componentă ereditară. Astfel, urmând sfaturile de mai jos te poți bucura de un păr sănătos pentru mai mult timp:

  • Lasă părul cât mai natural – dacă ai cum, păstrează culoarea și textura naturală și evită tratamentele chimice sau soluțiile de hairstyling care implică temperaturi prea mari.
  • Alege cu atenție produsele de îngrijire – șamponul trebuie să se potrivească tipului de păr. Evită să piepteni părul când este ud!
  • Spală părul de 2-3 ori pe săptămână, nu mai mult – spălarea mai deasă poate duce la subțierea firelor și la căderea părului.
  • Evită să storci părul după spălare. Alege în schimb să îl înfășori într-un prosop din fibre naturale care absoarbe apa.
  • Evită perierea prea deasă a părului – acest lucru poate duce la slăbirea foliculilor de păr care poate duce la căderea părului.
  • Evită coafurile complexe sau clamele care “trag” de firele de păr.
  • Protejează părul pe durata verii purtând o pălărie cu boruri mari.
  • Evită fumatul – există studii care au demonstrat legătura dintre fumat și chelie la bărbați.
  • Dacă urmezi un tratament cu chimioterapie roagă doctorul să îți ofere o cască pentru a-ți proteja părul – aceasta reduce riscul de cădere a părului cauzată de astfel de tratamente.
  • O dată sau de două ori pe săptămână aplică un tratament pentru scalp și masează ușor 1-3 minute pentru a stimula circulația.

Căderea părului poate fi o problemă estetică și de sănătate (dacă apare ca un simptom al unei boli) deopotrivă, cu efecte negative asupra stimei de sine. Dacă observi o cădere a părului mai intensă decât de obicei și ai urmat un tratament naturist timp de 2-3 săptămâni fără a avea rezultate adresează-te doctorului. Este foarte posibil ca după tratarea bolii și căderea părului să se restrângă sau să dispară cu totul.

Sursa foto: Shutterstock

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*