Prima dată atestată când s-a consumat avocado a fost acum cel puțin 10.000 de ani pe teritoriul statului Peru. Excavările arheologice au arătat că dieta peruanilor din acea perioadă consta în chilli, avocado, moluște, păsări și lei de mare. Primele semne ale copacilor de avocado au început să apară în urmă cu 7000 de ani.

Despre avocado
Proprietăți nutriționale ale avocado
Beneficii pentru sănătate ale avocado
Cultivarea avocado

Despre avocado

Avocado este fructul unui arbore cu același nume cultivat mai ales în America Centrală și de Sud, Spania, Indonezia, Mauritius, Brazilia, Africa de Sud, Australia, dar și pe coasta de est a SUA.

Fructul are un gust specific și poate fi folosit în multe rețete, alături de ingrediente dulci, amare sau sărate. Multitudinea de substanțe nutritive fac din acest un aliment potrivit chiar și pentru bebeluși (este moale, ușor de digerat, și are vitamine necesare unei dezvoltări armonioase).

Din punct de vedere botanic, avocado este un fruct care conține o singură sămânță, numită “piatră”. Fructul are formă foarte asemănătoare unei pere (în funcție de varietate, avocado poate avea și formă de ou sau formă sferică). Textura este cremoasă, apropiată de cea a untului – în general, este consumat prin combinare cu alte fructe sau legume.

Poate cea mai cunoscută rețetă pe bază de avocado este guacamole, o pastă care include și roșii, coriandru, ceapă, ardei iute, și lime.

Proprietăți nutriționale ale avocado

Textura untoasă a avocado este un prim semn al cantității mari de acizi grași (avocado are un conținut de 67% grăsimi) din care 71% Omega 9, 14% Omega 6, și 1% Omega 3. Mai jos poți vedea proprietățile nutriționale ale avocado.

  • acid pantotenic (vitamina B5) – 28% din doza zilnică recomandată (DZR)
  • vitamina B6 – 20% din DZR
  • acid folic B9 – 20% din DZR
  • vitamina K – 20% din DZR
  • vitamina E – 14% din DZR
  • vitamina C -12% din DZR
  • niacină (vitamina B3) – 12% din DZR
  • riboflavină (vitamina B2) – 11% din DZR
  • tiamină (vitamina B1) – 6% din DZR
  • potasiu – 10% din DZR
  • magneziu – 8% din DZR
  • mangan – 7% din DZR
  • fosfor – 7% din DZR
  • zinc – 7% din DZR
  • fier – 4% din DZR
  • în cantități reduse: beta-sitosterol (cu rol în reducerea colesterolului “rău”), fitosteroli (scad colesterolul “rău”), carotenoizi – luteină și zeaxantină (pentru o bună sănătate a ochilor).

Beneficii pentru sănătate ale avocado

Consumul de avocado este încurajat mai ales datorită conținutului bogat de acizi grași Omega 6 și Omega 9. În guacamole sau în rețete mai complexe, avocado are o mulțime de beneficii pentru sănătate. Mai jos sunt cele mai importante dintre ele.

Protejează împotriva bolilor cardiovasculare

Trigliceridele și colesterolul crescut duc în timp la apariția bolilor cardiovasculare.

Consumul de avocado a fost demonstrat în mai multe studii ca având efecte cum ar fi scăderea trigliceridelor (cu 20%) și a colesterolului “rău” (cu 22%), reducerea inflamațiilor apărute la nivelul arterelor, precum și reglarea tensiunii arteriale.

Ajută la controlul greutății corporale

Consumul de avocado contribuie la pierderea în greutate pe două fronturi: conține un număr mic de calorii (160 kcal/100 g) și oferă sațietate.

Pentru a demonstra acest lucru oamenii de știință au testat două grupe de voluntari după masa de prânz. Un grup consumase și avocado, celălalt un meniu fără acesta. Rezultatele experimentului au arătat că persoanele din grupul care consumase avocado se simțeau cu 23% mai sătule decât cele din celălalt grup și își doreau mai puțin să mănânce ceva în următoarele cinci ore.

Susține absorbția nutrienților din alimente

Pentru buna funcționare a organismului este important să avem o dietă bazată pe fructe, legume, fibre și proteine sănătoase.

Însă de multe ori acest lucru nu este suficient pentru ca vitaminele și mineralele din aceste alimente să fie procesate de organism. Pentru acest lucru substanțele nutritive trebuie să fie absorbite (în sânge).

Conținutul de grăsimi sănătoase din avocado ajută la absorbția unor nutrienți precum vitamina A, D, E, K și a unor antioxidanți importanți precum carotenoizii.

Un studiu publicat în The Journal of Nutrition a arătat că adăugarea de avocado sau a uleiului de avocado în salată crește puterea de absorbție a antioxidanților de până la 15 ori.

Cultivarea avocado

Pomul de avocado are frunzele asimetrice, de mari dimensiuni (25 cm diametru), mereu verzi, și poate crește până la 9-19 metri înălțime. Florile sunt verzi-gălbui având o dimensiune de 5-10 mm. Odată crescut, fructul de avocado are între 7 și 20 cm lungime și cântărește între 100 g și 1 kg, sâmburele central având o lungime cuprinsă între 5 și 6,5 cm.

Pentru cultivarea avocado acasă ai nevoie doar de semințele fructului. Luând în calcul cazurile în care copăcelul se poate usca, este recomandat să plantezi mai multe plăntuțe pentru a fi sigură că măcar una prinde rod.

Cultivarea avocado pas cu pas

Pentru a obține plăntuța sau plăntuțele pe care le vei planta în ghiveci sau în pământul din fața casei (are nevoie de soare) ai nevoie de sâmburi de avocado.

          1. Curățarea sâmburelui de avocado

După tăierea fructului, scoate sâmburele, trece-l prin apă călduță pentru a te asigura că este curat, și decojește coaja exterioară.

          2. Localizează partea de sus și partea de jos a sâmburelui

Găsește partea de sus și cea de jos a sâmburelui (îți dai seama de aceste lucruri după forma fructului de avocado din care ai extras sâmburele) – partea de jos corespunde părții inferioare, mai bombate a fructului – aici vor apărea rădăcinile.

          3. Folosește-te de 3 scobitori pentru a fixa sâmburele de avocado

Distribuie scobitorile uniform în jurul punctului central – vârful scobitorilor trebuie să ajungă în centru. Acest schelet va ajuta ca partea de jos să se afle în permanență pe apă.

          4. Așează sâmburele de avocado pe jumătate într-un pahar cu apă

Fie că folosești un bol de plastic sau un pahar simplu, sămânța de avocado trebuie să fie cufundată cel puțin pe jumătate în apă. Alege un vas sau un pahar transparent pentru a vedea când trebuie să schimbi apa sau când a încolțit sămânța. Apa trebuie schimbată la 3-4 zile; în caz contrar pot apărea mucegaiul și diverse alte ciuperci care produc alterarea seminței de avocado.

           5. Ai răbdare

Părerile sunt împărțite, semințele de avocado putând să încolțească, în funcție de varietate, într-o perioadă cuprinsă între două și opt săptămâni. Încet-încet va crește o mică rădăcină care va avea un aspect ușor lemnos. După aceea, va răsări un mic vlăstar în partea de sus – mai lasă plăntuța pe apă până când tulpina atinge 15-20 cm înălțime.

            6. Plantează copăcelul de avocado în ghiveci

Alege un ghiveci cu un diametru de cel puțin 26 cm și plantează copăcelul de avocado, lăsând o treime din partea superioară a seminței expusă la soare. Ghiveciul trebuie plasat într-un loc cu mult soare!

           7. Creșterea și îngrijirea copacului de avocado

Acomodarea cu solul (un amestec de turbă și pământ de flori este ideal) și cu soarele durează între două și șase săptămâni, fiind recomandat ca odată cu apariția primelor frunze acestea să fie tăiate pentru a asigura o coroană bogată. Este recomandat ca pH-ul să fie menținut între 6 și 6,5 – acest lucru poate fi făcut ușor cu un strat de scoarță de copac așezat la suprafața solului.

Dacă într-un mediu natural copacul poate atinge chiar și 20 m, crescut în apartament acesta nu depășește doi metri. Odată ce ajunge la 1,5 m taie-i vârful pentru a crea posibilitatea creșterii ramurilor laterale.

Copacul de avocado necesită udări dese și un sol hidratat. Primele semne ale excesului de apă sunt frunzele care încep să se îngălbenească. Dacă observi acest lucru, nu mai pune apă pentru câteva zile.

De la sfârșitul primăverii până la începutul toamnei poți ține copacul de avocado afară, însă după ce temperatura ajunge sub 8 grade Celsius este bine să îl bagi în casă.

          8. Îndepărtarea insectelor

Principalii dăunători ai copacilor de avocado de apartament sunt afidele, niște păduchi de plante care se hrănesc cu fructele pomului. Pentru a le îndepărta poți folosi un jet de apă. Pentru a le preveni revenirea umple un pulverizator cu apă și o lingură de ulei de neem (are rol antiparazitar și se găsește la magazinele de tip plafar).

Uită-te după 3-4 zile pentru a vedea dacă afidele au revenit și dacă e așa aplică din nou tratamentul.

          9. Apariția fructului de avocado

În funcție de condiții și de noroc, fructele de avocado pot apărea după 3 ani, după 15 ani sau niciodată. Pentru a nu rămâne fără “recoltă” este recomandat să plantezi mai mulți copăcei.

cum cresti avocado

Avocado este un fruct excelent, sărac în calorii, bogat în substanțe nutritive și mai ales foarte ușor de cultivat. Ai răbdare și te vei putea bucura de avocado cules direct de pe balcon!

Sursa foto: Shutterstock

Total
2
Shares

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*